ka
door karinamaria Feb 27, 2012 om 16:22
Voeding & gezondheid

Aardappelen

Hallo, Is er iemand die mij kan vertellen, waarom de aardappelen van tegenwoordig zo onder de blauwe plekken zitten. Ik erger me hier dood aan. De helft van een zak gooi je haast weg.
Bovendien moet je zoeken om dan ook nog eens lekkere aardappelen te vinden.
Ik vind het op deze manier niet raar, dat de mensen van tegenwoordig minder aardappelen eten.
Wat zijn tegenwoordig lekkere aardappelen zonder blauwe plekken? Wie heeft er een antwoord.
Ik zoek aardappelen die wat afkoken en lekker bloemig zijn.
Niet die rubber ballen van tegenwoordig die aan je tanden blijven plakken. Het lijkt wel behang stijfsel.

34595 104 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Feb 27, 2012 om 16:31
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik heb het zelf nog niet kunnen waarnemen. Je kunt ernaar googelen. Dat heb ik dan maar gedaan en ben zo te weten gekomen dat blauwe plekken op aardappelen stootplekken zijn. Er is niets mis mee als je dat zou vrezen.

Zwemmer

jo
door jorisw - Feb 27, 2012 om 16:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat komt omdat de consument geen aardappels meer wil kopen die onder de modder en klei zitten. De aardappels worden nu voor verpakking schoongemaakt waardoor de beschermende kleilaag weggaat.

Gewoon naar een aardappelspeciaalzaak gaan waar de aardappels nog los in de kisten liggen en zelf vlak voor consumptie de klei eraf bikken. Is bovendien nog een stuk goedkoper ook dan de voorverpakte aardappels.

tenormin
door tenormin - Feb 27, 2012 om 17:18
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat het veelal komt door het gooi en smijtwerk voor het de winkel bereikt. Ben het me je eens dat je bij wijze van spreken de helft moet wegsnijden. En zo goedkoop zijn de piepers nu tegenwoordig ook weer niet. Tja, een lekkere aardappel, dat ligt aan ieders smaak, dus als ik een Frieslander of Opperdoezer zou zeggen, zijn er weer anderen die zweren bij Bintje. Mijn favoriet is, als ze te koop zijn, Malta's maar dat voor een vrij korte periode.

ja
door jans2 - Feb 28, 2012 om 13:48
311 Antwoorden / 4 Vragen

Die blauwe plekken zijn helemaal niet erg, u kunt ze gewoon wegsnijden. U hoeft dus echt niet de halve zak weg te gooien. Verder zijn er overal aardappels in allerlei soorten en maten te koop, dus even uitzoeken welke uw voorkeur heeft lijkt me.
Plakkerige rubber ballen heb ik nog nooit gegeten, kookt u ze wel goed?

ka
door karinamaria - Feb 28, 2012 om 14:11
27 Antwoorden / 18 Vragen

Hallo, allemaal bedankt voor jullie reactie.
Uiteraard snijd ik de blauwe plekken eraf, maar dat neemt niet weg dat je dan alsnog de helft van je aardappelen weggooid. Ik vind dit zonde en zeer zeker verspilling van voedsel en dan heb ik het geld dat je ervoor moet betalen nog niet meegerekend.
Ja, ik weet hoe ik aardappelen moet koken en de rubber ballen die ik bedoel zijn die smerige vast kokers, die van je bord af vliegen als je ze wilt prakken.
Maar smaken verschillen.
Mijn conclusie is dan ook, dat de aardappels er niet beter op worden en het dus niet gek is dat er steeds minder van worden gegeten.
Elke nieuwe ontwikkeling is nog geen verbetering.
Hopen dan maar dat er ooit weer verbetering in komt.

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2012 om 14:40
16836 Antwoorden / 108 Vragen

karinamaria, maar vastkokende aardappelen zijn ook helemaal niet bedoeld om te "prakken". Geen wonder dat ze van je bord vliegen. Die moet je op je bord gewoon snijden en hapjes nemen. Zoals gezegd: ieder zijn smaak: ik hou niet van kruim en jij niet van vastkokend. Keuze genoeg in de super of de groentejuwelier.

ja
door jaymie - Mar 2, 2012 om 12:01
20 Antwoorden / 9 Vragen

ik begrijp je probleem,ik erger me ook aan die blauwe plekken die niet onder de schil zitten,maar iets verder en het gebeurd inderdaad regelmatig dat je meer dan de helft weg moet gooien( ik heb ooit eens gehoord dat die blauwe plekken komen door bestrijdingsmiddelen,zodat de aardappel niet uitschiet je weet wel van die lange worteltjes eraan),en ook je rubber ballen heb ik ook gehad net als de glazige aardappelen die niet gaar te krijgen zijn
ik heb het idee dat het oude aardappels zijn waar ze vanaf moeten
en dat bloemige is tegenwoordig moeilijk te maken maar wel erg lekker
ik heb er zelf de moeite nog niet voor genomen (noem het gemakzucht van mij)om eens bij de boer langs te gaan en daar de aardappels te halen,zo vers uit de grond

hennyb86
door hennyb86 - Mar 2, 2012 om 12:07
106 Antwoorden / 5 Vragen

volgens mijn aardappelboer komen die plekken van het machinaal rooien. hij brengt mij binten uit zeeland. zonder plekken. zalige aardappels en perfekte verse frieten !!! maar ja, 8 euro voor 10 kilo. wel thuisgebracht. haha. dus-- waar kies je voor, he.

cabai
door cabai - Mar 2, 2012 om 12:07
16 Antwoorden / 4 Vragen

Er is al enige tijd een nieuwe soort deze heet TEXLA is een puike aardappel ik verbouw ze enige jaren in de volkstuin. Is kruimig rood kan voor alles zoals gebruiken friet, gekookt is kruimig en melig.

vr
door vriesder - Mar 2, 2012 om 12:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Onze aardappelen liggen in een schuurtje. Bij flinke vorst bevriezen ook de aardappelen. Dit levert bij ons blauwe plekken op.
Wellicht dat het probleem bij karinamaria daar vandaan komt?
Zorg dus dat ze vorstvrij liggen.

tonnema
door tonnema - Mar 2, 2012 om 12:10
25 Antwoorden / 3 Vragen

Ik haal mijn aardappels rechtstreeks bij de boer,en heb keuze uit Bintjes of Agria"s
En vroeger in het seizoen Frieslanders,alle drie goede aardappels om te koken of frites mee te bakken.
De huidige prijs bij die man is 25 cent per kilo.
Maar ja niet iedereen heeft die keus.

ja
door jadetje - Mar 2, 2012 om 12:11
66 Antwoorden / 25 Vragen

inderdaad: blauwe plekken zijn van het schoonmaken. Het is toch z`n flauwekul dat aardappelen gewassen in de supermarkt moeten liggen. Als het niet gewassen is, even als de wortelen, smaken ze ook nog veel beter. En men kan het langer vers houden.
Ongewassen wortelen is al helemaal niet aan te komen. Het slaat helemaal door in Nederland. Hopelijk lezen de groenten inkopers dit!

donna
door donna - Mar 2, 2012 om 12:14
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik koop de aardappelen meestal bij de biologische supermarkt en heb geen last van blauwe plekken. Deze aardappelen zijn niet gewassen, dat is ook helemaal niet nodig.

es
door esteunebrink - Mar 2, 2012 om 12:18
3 Antwoorden / 2 Vragen

wij zoeken zelf onze aardappels op in friesland.
dat kan bij een boer ook winter voorraad.
geen blauwe plekken door zelf zoeken.
anders worden ze door machines gerooid
en dat geeft blauwe plekken

sd
door sdijkie - Mar 2, 2012 om 12:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Aardappelen worden blauw als er te ruw mee omgegaan word.
Probeer eens aardappelen bij een boer te kopen en zoek eerst uit op google wat een bloemige aardappel is,dan kan je soort gericht zoeken bij een boer.
Als de boer te ver weg is kan je eens op de markt kijken of daar een aardappelhandelaar is,die haalt ze meestal bij de boer.

sh
door sh472299 - Mar 2, 2012 om 12:21
8 Antwoorden / 9 Vragen

Als je een lekkere aardappel wilt,wat bloemig is moet je nu Frieslanders kopen en over een maand of twee -drie Doré.
Je moet de aardappels donker bewaren en er niet mee gooien,want blauwe plekken komt inderdaad door gooi en smijtwerk. Eet smakelijk.

geem02
door geem02 - Mar 2, 2012 om 12:26
10 Antwoorden / 2 Vragen

Als je de gelegenheid hebt om naar de markt te gaan en daar staat iemand die meerdere soorten aardappels verkoopt dan kunt deze om advies vragen en je hebt meer kans op goede aardappels. Ikzelf heb weinig last van aardappels met blauwe plekken.

rberkers
door rberkers - Mar 2, 2012 om 12:28
17 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens aardappelen bij de groenteman te kopen in plaats bij een supermarkt. Ik heb hele goede ervaringen met aardappelen die ik daar heb gekocht.

Persoonlijk hou ik van een mooie vastkokende aardappel. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak :)

mickie
door mickie - Mar 2, 2012 om 12:28
111 Antwoorden / 33 Vragen

Ja, ik weet hoe ik aardappelen moet koken en de rubber ballen die ik bedoel zijn die smerige vast kokers, die van je bord af vliegen als je ze wilt prakken.
Maar smaken verschillen.

Precies, smaken verschillen, dus om nou een vastkoker smerig te noemen vind ik te ver gaan. Ik heb mijn kinderen altijd bijgebracht dat je eten nog niet smerig of vies hoeft te noemen als je t domweg niet lekker vindt. Ik hou absoluut niet van die droge bloemige aardappels maar smerig zal ik ze echt niet noemen. En trouwens, niet voor t een of ander, maar in de vastkokers die ik koop zitten deze winter toevallig erg weinig blauwe plekken....

ha
door hanneke - Mar 2, 2012 om 12:36
321 Antwoorden / 1 Vragen

Aardappels met klei en al in de supermarkt zou inderdaad beter zijn. Maar ik durf er wat onder te verwedden dat daar dan ook weer over geklaagd gaat worden: ten eerste omdat het meer werk is (je moet immers eerst de klei eraf halen voor je ze kunt schillen) maar vooral omdat je dan minder aardappels in een kilo hebt. De klei weegt immers ook. En er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar dan weer over vallen!

Off-topic:
@Tenormin: aardappels hoor je niet te snijden, maar te prikken. Is mij ooit geleerd, in een etiquette-cursus. Het had te maken met dat vroeger in huishoudens die met etiquette werkten (de rijken dus) de messen vaak van zilver waren, en zilver door een chemische reactie met het zetmeel van de aardappels zwart wordt. Om veel poetsen te voorkomen, werd de 'regel' ingesteld om de aardappels af te prikken met je vork. Maar dit terzijde ;-)

lo
door loe3038tm - Mar 2, 2012 om 12:36
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zat met het zelfde probleem met zelfs de gezonde keus van AH.
Wat schets mijn verbazing bij de LIDL 5 kilo prima aardappelen zonder blauwe plekken, en zonder uitlopers.

westhoekje
door westhoekje - Mar 2, 2012 om 12:41
54 Antwoorden / 19 Vragen

karinamaria schreef: over blauwe aardappelen.

Nu ben ik oprecht blij met deze vraag.
En heb de commentaren van de anderen even vluchtig gelezen.
1 een aardappel is een levend product u kunt dat merken wanneer je deze aardappelen te lang / te warm / te koud bewaard.
Te lang gaat het spruiten / te warm blauwe plekken / te koud gaat deze scheuren & daar worden ze zoet & weiig van kortom niet te eten.
Even een opmerking tussendoor met een vastkokende aardappel geldt als norm 3500 kg kunstmest per hectare.
Het is dus de kunstmest wat bepaalt hoe vastkokend een aardappel is.
Nu woon ik hier in Friesland en de meest verkochte & licht kruimelige aardappel is hier een Borger (Eigenheimer)
Tussen de kerst en maart, het jaar daarop schakelt men vaak over op de Rode Star (niet te verwarren met de Red Star) De Rode Star is nog kruimeliger dan de Borger, maar ook duurder.
De Irene of Dorè wordt hier ook veel gegeten, maar deze zijn het tegendeel van een Bildtstar wat een typische vastkoker is.
Als je de aardappelen bij een boer koopt, wat trouwens de een verstandige suggestie is, mag je er gerust vanuit gaan dat het product van vèèl betere kwaliteit is dan bij de supermarkten.
Alleen de meesten mensen vallen dan over het prijsverschil.
En zo is er altijd wel wat.

audb
door audb - Mar 2, 2012 om 12:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Blauwe plekken bij aardappelen kunnen wel gewoon gegeten worden al zal dit wel zoet smaken.
Groen kleurige aardappelen daar tegen zijn zeer giftig en moeten meteen bij de bio afval.
Ook "pitten" in de aardappels kunnen gewoon gegeten worden al ziet het er misschien niet uit maar bij het koken of bakken worden ook deze zacht.

ne
door nettygeorges - Mar 2, 2012 om 12:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik altijd de biologische aardappelen van A.H. Als iemand bij mij aardappelen eet hoor ik altijd: 'wat een lekkere aardappel'. Probeer ze ook eens zou ik zeggen en nee ik heb geen aandelen.

Em
door Emmap - Mar 2, 2012 om 13:00
162 Antwoorden / 8 Vragen

Volgens mij kan je er een hele studie van maken, van aardappels!
In de zomer kan je verse 'nieuwe' of vroege aardappels eten, maar niet elke aardappel is geschikt om na het seizoen bewaard te worden - daar heb je half-vroege en late rassen voor. Dus er zal 's zomers en 's winters een verschillend aanbod zijn.
Verder heb je vastkokend, vrijvastkokend, bloemig of kruimig en zeer kruimig, elk met eigen specifieke toepassingsgebieden.

En waar koop je nu je aardappels, in de supermarkt (grote voordeelbaal of klein speciaal zakje), bij de groenteboer, op de markt of rechtstreeks van de boer.
Wat betreft de blauwe plekken: kan je niet klagen / vragen bij degene waar je je aardappels koopt?
Ik weet niet waar je woont, in een grote of kleine plaats, maar ik zou zeggen: steek je licht eens op bij een (vak)groenteman, of op de markt. Er zijn gespecialiseerde aardappelkramen op sommige warenmarkten, dus daar kan je wel e.e.a. te weten komen lijkt mij.
Verder : lekkere bloemige, iets afkokende rassen zijn volgens mij Irene (rode schil), Doré (alleen 's zomers?), Eigenheimer (veel putten dus iets lastiger schillen).
Wat betreft de smaak is het natuurlijk een kwestie van zelf proberen, maar dat is alleen maar leuk, lijkt mij, als je een fijnproever bent :-)

Ik heb ook nog even voor je op internet gezocht en kwam bij het Voedingscentrum, kies daar encyclopedie, kies vervolgens aardappelen en kijk eens aan:

A= Vastkokende aardappelen
Nicola, Accent, Ditta, Inova, Stroma, Monalisa, Opperdoezer-ronde

B = Vrij vastkokend
Bildtstar, Redstar, Platina, Oscar

C = kruimig
Bintje, Frieslander, Gloria, Maritiema, Platina, Santé, Turbo

D= Zeer kruimig
Agria, Santana, Eigenheimer, Irene, Doré

Veel kookplezier met de betere aardappel!
Succes, en eet smakelijk!

westhoekje
door westhoekje - Mar 2, 2012 om 13:02
54 Antwoorden / 19 Vragen

(je moet immers eerst de klei eraf halen voor je ze kunt schillen)

? Hoezo? en waarom haalt u, wat u die dag gaat eten niet even onder de kraan? En te even laten weken.
Om het vervolgens te schillen
Hoe doet u dat dan met de wortelen? die maakt u toch eerst ook schoon met water?

Persoonlijk doe ik die moeite niet, ik schil ze met klei en al.
Daarna goed wassen en in de snelkoker of stoomkoker.
Wil trouwens nooit weer wat anders, zo bekeken heeft de vooruitgang ook zijn goede kanten.

mi
door mieriks - Mar 2, 2012 om 13:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop altijd biologische aardappelen. Bij voorkeur in de natuurwinkel (erg lekker), waar ze verschillende soorten hebben en bovendien voorzichtiger met de aardappels omgaan dan in de doorsnee supermarkt. In de meeste supermarkten worden wel biologische aardappelen verkocht, maar er is weinig keuze. Er wordt vaak door de vakkenvullers met de pakken aardappelen gegooid. Bovendien kan je soms alleen maar een kiloverpakking kopen (b.v. bij AH, waar de aanduiding 'maaltje aardappelen' moet volstaan als je info wilt.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 2, 2012 om 13:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Diverse experts beweren hierboven dat aardappels die bij de boer zijn gekocht lekkerder en beter zijn dan die van de supermarkt.
Beste experts : zijn die aardappelen uit de super dan gemaakt in een fabriek ?
Of komen die heel misschien ook bij een boer vandaan ?

griegvier
door griegvier - Mar 2, 2012 om 13:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste KarinaMaria,
het is inderdaad geen enkel punt om aardappelen te eten die plekjes hebben of lelijk zijn. Snij eventueel een paar plekjes weg maar de hele aardappel weggooien is gewoon zonde! Juist omdat consumenten tegenwoordig alleen nog maar 'gave' groente, fruit en aardappelen willen eten wordt er nog steeds teveel met pesticiden en ongezonde kleurmakers gewerkt en zijn er rassen ontwikkeld die minder gevoelig zijn voor ziekten, weersomstandigheden en andere invloeden die op het uiterlijk werken. Maar die rassen hebben daarmee veel minder smaak dan de 'ouderwetse' aardappel en door alle gespuit wordt het er niet gezonder op. Dus maak je niet te druk over het uiterlijk van je aardappel. Begin eerst eens met biologische aardappelen (kun je ook in de super kopen, zelfs bij Lidl); die zijn al een stuk lekkerder en gezonder voor mens en milieu. En probeer bij de groenteboer of biologische winkel eens een (ouderwets) aardappelras dat je nog niet kent. Bedenk maar dat hoe mooier en schoner een aardappel er uit ziet hoe meer ongezonde handelingen erop zijn uitgevoerd.
Ook de manier waarop je aardappelen kookt is van invloed: weinig water, de aardappelen moeten maar net onder water staan. Niet te gaar koken, in de schil koken en eventueel na het koken schillen, niet op hoog vuur maar juist zachtjes laten koken... allemaal tips om de smaak te behouden.

inekel1953
door inekel1953 - Mar 2, 2012 om 13:18
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Karinamaria

De oorzaak van blauwe aardappelen is het ruwe behandelen maar of het nu door de machine komt of de mensen die er mee werken door ze te hard neer te leggen cq gooien doet niet ter zake. Ik snijd dat ook weg.

Waar minder blauwe aardappelen zijn is bij de boer zelf die het zelf verbouwen en vaak ook verkopen. Indien dat niet kan, omdat te ver bij u vandaan is, is de groetenman de tweede die er de minst blauwe aardappelen heeft. Smaken verschillen, het lekkerste vind ik de kruimelige aardappel.

Wat als laatste het beste is, is de aardappelen op een donkere koele plaats leggen, b.v. een gangkast of op zolder. Daar vriest het niet en is niet in de warmte zoals elders in huis waar de verwarming brand. Aardappelen gaan dan minder snel blauw worden en minder snel (uit)spruiten.

M.vr.gr.,
Ineke L.

merryweather
door merryweather - Mar 2, 2012 om 13:42
50 Antwoorden / 0 Vragen

"Een probleem bij aardappelen is het stootblauw, dat ontstaat doordat de knol tijdens of na het rooien beschadigd wordt door o.a. een te grote valhoogte, drukplekken, gooien of stoten. Bij een lage temperatuur neemt de gevoeligheid van stootblauw toe. Onder de schil ontstaan blauwe plekken, die veel schilverlies geven. De blauwe plekken ontstaan doordat in kapotte cellen het aminozuur tyrosine en fenolen worden omgezet in het bruingrijze of blauwzwarte melanine."

Je leest overal dat het niet schadelijk is maar ook ik snij het weg waardoor er inderdaad weinig van de aardappel over blijft

diandra
door diandra - Mar 2, 2012 om 13:45
32 Antwoorden / 24 Vragen

Een aardappel is opgebouwd uit kristallen en door het rollen/schudden tijdens het wassen vd aardappel krijgt ie blauwe plekken de Nicola staat hier wel beken om.
Het is niet gevaarlijk of slecht alleen ziet het er idd niet uit, het loof is puur gif.
Welke aardappel je dan wel kan nemen weet ik niet want ik houd zelf meer van een vastkoker en geen papkoker. Ik zou zeggen.... ga eens googlen. Succes ermee !

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 13:48
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hanneke schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 12:36]Aardappels met klei en al in de supermarkt zou inderdaad beter zijn. Maar ik durf er wat onder te verwedden dat daar dan ook weer over geklaagd gaat worden: ten eerste omdat het meer werk is (je moet immers eerst de klei eraf halen voor je ze kunt schillen) maar vooral omdat je dan minder aardappels in een kilo hebt. De klei weegt immers ook. En er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar dan weer over vallen!

Off-topic:
@Tenormin: aardappels hoor je niet te snijden, maar te prikken. Is mij ooit geleerd, in een etiquette-cursus. Het had te maken met dat vroeger in huishoudens die met etiquette werkten (de rijken dus) de messen vaak van zilver waren, en zilver door een chemische reactie met het zetmeel van de aardappels zwart wordt. Om veel poetsen te voorkomen, werd de 'regel' ingesteld om de aardappels af te prikken met je vork. Maar dit terzijde ;-)

ja hoor, is mij ook geleerd en wel door Emy Groskamp-ten Have. Ik kom n.l. uit vroeger. Maar aangezien we in het nu leven gebruik ik gewoon met mijn rechterhand het mes om niet telkens te hoeven wisselen met mijn vork "om een vorkje te prikken". Gelukkig maar dat "dit terzijde is" want ik gebruik mijn tafelzilver alleen bij een diner. O ja, voor jouw informatie: heb ook zilveren messenleggers, haha. In mijn uppie gewoon het keukenbestek.

gt
door gtk - Mar 2, 2012 om 13:48
6 Antwoorden / 2 Vragen

De blauwe plekken op aardappelen zijn stootplekken, ontstaan door het rooien en het vervoer. Het is echter niet nodig om deze plekken weg te snijden, laat staan de aardappelen weg te gooien. U moet een scheutje azijn aan het kookwater toevoegen en de blauwe plekken trekken weg. De azijn heeft beslist geen invloed op de smaak van de aardappelen. Deze truc heb ik van mijn grootmoeder geleerd.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 14:00
16836 Antwoorden / 108 Vragen

gtk, dit ga ik zeker proberen, nooit van gehoord. Maar oh wee als ik azijn proef; dan kom ik op je bericht terug, hoor!

ja
door janbato - Mar 2, 2012 om 14:04
12 Antwoorden / 0 Vragen

Blauwe plekken komt doordat ze machinaal worden gerooid en daarna het nodige gooi-en smijtwerk met de piepers. Een boer opzoeken die zijn aardappels met zorg behandeld, dan heb je geen blauwe plekken.
De aardappels zijn wat minder van smaak als vroeger, dat komt vermoedelijk doordat ze aardappels hebben gekweekt die resistent zijn tegen aardappel ziekte. Aardappels zijn harder, of in elk geval de meeste die je in de landbouw niet meer hoeft te spuiten tegen aardappelziekte.
Zelf heb ik in het voorjaar Eerstelingen en in het najaar en de winter Irene,s. Eigenheimers (zeer oud ras) zijn ook goed van smaak maar moeilijk te krijgen denk ik.

gt
door gtk - Mar 2, 2012 om 14:13
6 Antwoorden / 2 Vragen

tenormin, ik pas deze truc al jaren toe en niemand van mijn gezin heeft ooit aardappelen met azijnsmaak geproefd. Maar ja, smaken verschillen natuurlijk. Het gaat uiteraard om een scheutje en niet om bv een kopje vol.
Als u dit precies zo doet en u zou toch azijn proeven, mag u een keer bij mij komen eten.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 14:22
16836 Antwoorden / 108 Vragen

gtk, dat is zo'n leuke aanbieding: natuurlijk ga ik er nu extra veel azijn in doen!! Grapje, hoor. Ga 't maandag proberen.

in
door indianeagle365 - Mar 2, 2012 om 14:39
3 Antwoorden / 0 Vragen

Die blauwe plekken komt idd.van het stoten {dus niet van vorst} en als je aardappelen bij de supermarkt blijft halen zalhet er niet minder op worden.
Hoewel de {echte} prijs van aardappelen mee valt {de boer krijgt ongeveer 8á 10cent per kilo}, betaal je als consument een behoorlijke prijs.
Dus of zelf teelen of bij de boerderij halen. Succes

killroy
door killroy - Mar 2, 2012 om 14:59
87 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Karinamaria, u hebt gelijk wat die blauwe plekken aangaat bij aardappels in deze tijd van het jaar. Bent u zich wel bewust hoelang deze aardappels die je nu in de supermarkt koopt, gelagerd zijn? Het verhaal, het ligt eraan hoe ze gerooid worden heeft hier niks mee van doen, ook niet het wassen van aardappels, en ik koop ze liever bij de boer, de boer rooit ze ook op de zelfde manier als elk ander loonwerkers bedrijf, met de zelfde maschienes en of hij laat het doen, dus dit kun je vergeten, hier komen de blauwe plekken niet vandaan. " Vriesder" weet hier wel wat van. Aardappels hebben blauwe plekken door het te koel lageren en wel om het vriespunt, dit word gedaan door groothandelaars die bang zijn dat ze een paar kilo moeten missen en die inkopen als de aardappel enorm goedkoop is voor hun, dan word zoveel mogelijk ingekocht, maar dat houd ook in dat ze heel erg lang lang bewaard moeten worden, en dat is omstreeks deze tijd van het jaar lageren rond het vriespunt. Houd men dit even niet in de gaten dan zijn de blauwe plekken daar. Maar daar heeft die groothadelaar toch niks mee van doen? Even vrolijk verkoopt hij zijn slechte aardappels door aan de heren op en inkopers van supermarkten en grote inkoop-bedrijven, zoals aardappel verwerkende fabrieken. ( denk aan schips en dergelijke ) Wat de kruimige aardappel betreft, dit is voor een ieder een smaakzin, ik persoonlijk geef de voorkeur aan de Nicolai, deze is mooi kruimig en smaakvol, hierna aan de Maastrichtse rooie Platte, beide vaak te verkrijgen bij C 1000. A.U.B. niet meer op taalfouten wijzen? Mvgr: Killroy

tonnema
door tonnema - Mar 2, 2012 om 15:02
25 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry Killroy,
maar ik heb nog nooit een kruimige Nicolai gezien/gegeten.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 15:16
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tonnema, "vroeger" was de Nicola een vastkokende aardappel. Ik hou van vastkokend; tegenwoordig is op de één of andere manier ook de Nicola hier (in het Westen) wel degelijk een kruimige aardappel geworden.

@killroy, waarom in 's-hemelsnaam zou iemand het in zijn/haar hoofd halen je op taalfouten te gaan wijzen?? Tenzij onleesbaar, maar dat is toch helemaal niet het geval!

killroy
door killroy - Mar 2, 2012 om 15:17
87 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Tonnema, Karinamaria vroeg naar een bloemige aardappel en die bedoelde ik ook met de Nicolai, ik heb mij verdaan in " KRUIMIG " Sorry en nogmaals Sorry, het is ook zeer verwarrend zoals ik het weergeef, maar nu kom je er misschien wel uit, probeer deze Nicolai dan eens, ik bedoel de kruimige. Mvgr: Killroy.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 15:23
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@killroy Bloemige en/of kruimige aardappel is allebei goed, word hetzelfde mee bedoelt, dus niks fout!

killroy
door killroy - Mar 2, 2012 om 15:34
87 Antwoorden / 10 Vragen

Terminor, ik verwijt niemand dat men mij op taalfouten wijst, ik vroeg beleeft of men mij niet meer op taalfouten wilde wijzen, het helpt toch niet bij mij, zoals ik al eens eerder in een debat vermelde, is het meer dan 70 jaar geleden dat ik de Ned: taal - gramatica leerde op school, en wel veel meer dan 70 jaar, dus ik blijf zingen zoals ik gebekt ben, kunt u zich indenken wat wij voor de 2de W.O. voor "n leraren hadden? Dit waren toch ook maar junksjes die bang waren van A.H. En terecht, het was dit werk doen ( onderwijzen ) of AUSW: Groetjes Killroy.

gerard1947
door gerard1947 - Mar 2, 2012 om 15:36
16 Antwoorden / 0 Vragen

worden de nederlandse aardappelen niet uitgevoerd en buitenlandse slechte aardappelen niet ingevoerd in nederland?

weetnietveel
door weetnietveel - Mar 2, 2012 om 15:50
69 Antwoorden / 2 Vragen

Lekkere aardappelen, iets kruimig zijn Frieslanders, geschikt voor de gewone maaltijd, als puree en frites. Deze aardappelen moeten wel iets langer gekookt worden. Overal op de weekmarkten te verkrijgen. De blauwe bplekken zijn inderdaad stootplekken. Kijk eens op www.potato.nl, daar staat allerlei info op.
Eet smakelijk.

merlijn2005
door merlijn2005 - Mar 2, 2012 om 16:36
47 Antwoorden / 43 Vragen

Gewoon lekker bij de boer halen. Dat is nog veel goedkoper ook.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 16:41
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=merlijn2005 schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 16:36]Gewoon lekker bij de boer halen. Dat is nog veel goedkoper ook.

Ja, zou ik ook wel willen maar er zijn altijd loslopende honden op het erf; ik ben bang voor grote honden !

ja
door jadetje - Mar 2, 2012 om 16:42
66 Antwoorden / 25 Vragen

Het is zo jammer dat de goedkope supermarkten niet luisteren naar de klant.
wij willen "vuile" aardappelen en "vuile" wortelen. Kwaliteit is dan veel beter!
en de smaak ook.
Hopelijk lezen de inkopers dit.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 16:49
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Koop dan BONKERS, ben je zeker dat ze vuil zijn. Gebruik ik altijd als het bbc-tijd is. Eerst in de magnetron (gaatjes prikken) dan in folie op de barbecue, voor de kruim-liefhebber: heerlijk met een klontje boter.

sm
door smeenk54 - Mar 2, 2012 om 17:25
19 Antwoorden / 6 Vragen

Wij kopen de aardappelen bij de aldi en nooit geen blauwe plekken ik denk ook dat wat al eerder is aangegeven dat er te wild mee omgegaan is dat geld ook voor al het andere groente en fruit.

bo
door bones 3 - Mar 2, 2012 om 17:44
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoor mijn moeder nog zuchten zo tegen de tijd dat alle aardappels er zo akelig uitzagen "het wordt tijd voor de nieuwe aardappels" Dat de oude aardappels er zo naar uitzien met blauwe plekken kwam volgens haar dat dit de laatste waren van de oogst van het vorig jaar. Dus...nog even volhouden en dan komt de nieuwe oogst!! Krijgen we weer van die héérlijke krieltjes

m.
door m.postma - Mar 2, 2012 om 18:18
8 Antwoorden / 0 Vragen

Blauwe plekken komen heus niet van bestrijdingsmiddelen,maar ze ontstaan door groffe behandeling.Wel eens gezien bij een boer die aan het rooien is?Ze vallen van soms wel meer dan 2 meter in de wagens,ze stuiteren erover.En ook door de behandeling welke ze ondergaan voor ze in de supermarkt liggen zullen blauwe plekken ontstaan.Voor echt goede aardappelen zonder blauwe plekken moet je bij een boer zijn welke nog op de ouderwetse manier rooit of bij een goede groenteboer die ze koopt bij een vertrouwt adres

bo
door borrelopnul - Mar 2, 2012 om 19:26
16 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo allemaal
Ik heb met plezier alle reacties gelezen. wij hebben een boerderij met aardappelverkoop en blauw komt van het ruw omgaan met aardappelen en hoe ouder ze worden hoe gevoeliger voor blauw. Wij verbouwen: eigenheimer, Bildtstar, Irene, parel en patataardappelen. ik las ergens voor het prijsverschil hoef je niet naar de boer te gaan, ook las ik ergens dat er iemand was die bintjes bezorgd kreeg voor € 8.00 per 10 kg. Bij ons zijn de aardappels 10 kilo voor € 3.50 en 20 kilo voor € 7.00. Ik zag van de week bij ons bij de groenteboer 10 kilo voor € 6.00....reken het verschil maar uit. Het is heel belangrijk hoe je een aardappel bewaard en kookt. Bewaren donker en koel (maar niet te koud)En wat het koken betreft kruimige aardappelen Eigenheimer irene parel moet je opzetten met weinig water aan de kook laten komen en dan als het ware gaar laten stomen. Vastkokende aardappelen zoals Bildtstar mag je gerust iets meer water bij doen. Ik hoor wel eens van onze klanten dat ze de aardappelen helemaal onder water zetten dat kun je toch beter niet doen krijg je vitamine verlies van.Ook las ik dat aardappels minder smaak zouden hebben van het spuiten, spuiten doe je tegen aardappelziekte, en dat middel gaat niet in de aardappel zitten maar op het blad zodat de aardappel niet ziek wordt. Ik kan hier nog wel even door gaan maar nog even over het blauw het traject naar de consument is te lang en te ruw. Wij zeggen altijd ``vers van het land, naar de klant.De kortste weg, de beste aardappelen.
hartelijke groet`n

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 19:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

borrelopnul, dan was ik er als leek, zie mijn bijdrage van 27 februari van 17:18 goed bij, wat dus nu bevestigd wordt door u, als "aardappelboer".

hennyb86
door hennyb86 - Mar 2, 2012 om 19:56
106 Antwoorden / 5 Vragen

hallo borrelopnul. leuk !! tof !! ik ben die 8 euro. ik woon in het centrum van breda . en jullie ????? hier is geen aardappelboer te bekennen en zeker niet als je verder geen vervoer hebt, he. en bintjes-- je kan zeggen wat je wilt maar ik maak wel de allerlekkerste verse frietjes. haha. gr, henny

mickie
door mickie - Mar 2, 2012 om 20:32
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=westhoekje schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 13:02] (je moet immers eerst de klei eraf halen voor je ze kunt schillen)

? Hoezo? en waarom haalt u, wat u die dag gaat eten niet even onder de kraan? En te even laten weken.
Om het vervolgens te schillen
Hoe doet u dat dan met de wortelen? die maakt u toch eerst ook schoon met water?

Persoonlijk doe ik die moeite niet, ik schil ze met klei en al.
Daarna goed wassen en in de snelkoker of stoomkoker.
Wil trouwens nooit weer wat anders, zo bekeken heeft de vooruitgang ook zijn goede kanten.

Je gaat de klei vd aardappelen toch niet onder de kraan afspoelen?
Lekker, al die kleitroep in je afvoer, volgens mij gaat de boel toch flink verstoppen op den duur? En wortelen, nou, tenzij je ze zelf verbouwt ben ik er nooit een tegengekomen met de klei er nog aan hoor.

bo
door borrelopnul - Mar 2, 2012 om 20:39
16 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Hennieb86
Wij wonen op het mooie schone Kampereiland, dat ligt tussen Kampen en Emmeloord. En ook wij maken super lekkere verse frietjes maar dan van Agria`s dat is een speciaal frites ras en die kosten bij ons 10 kilo voor € 2.00 ze vliegen dan ook de deur uit want het zijn echt super lekkere friten, lekker krokant.
Jammer dat je zoooooooooooo ver weg woont anders kwam ik speciaal een zakje brengen.
En je bent ook nog mijn naamgenoot.
Hartelijke groet Henny

bo
door borrelopnul - Mar 2, 2012 om 20:48
16 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Tenormin
Je was er wat betreft het gooi en smijtwerk goed bij, maar wat de prijs betreft niet. Want is €0.35 per kilo duur voor een hoofdmaaltijd.......ik vind van niet.
hartelijke groet
Henny

wimmi20
door wimmi20 - Mar 2, 2012 om 21:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

8 euro voor 10 kilo piepers betaalt Hennie 86.
En ze koopt ze aan de deur omdat er in heel Breda geen aardappelboer is te bekennen.
Maar Hennie, er is toch wel een Lidl in Breda ?
Laatst nog een aanbieding : kruimige piepers voor 1.79 per 10 kilo.
Die aardappelhandelaar aan de deur lacht zich een schele pieper, hij koopt ze bij de boer voor nog minder dan 20 cent per kilo.

Ik heb gelijk een vraag : waar komen die blauwe plekken vandaan ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=hennyb86 schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 19:56: hallo borrelopnul. leuk !! tof !! ik ben die 8 euro. ik woon in het centrum van breda . en jullie ????? hier is geen aardappelboer te bekennen en zeker niet als je verder geen vervoer hebt, he. en bintjes-- je kan zeggen wat je wilt maar ik maak wel de allerlekkerste verse frietjes. haha. gr, henny

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 21:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=borrelopnul schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 20:48]Hallo Tenormin
Je was er wat betreft het gooi en smijtwerk goed bij, maar wat de prijs betreft niet. Want is €0.35 per kilo duur voor een hoofdmaaltijd.......ik vind van niet.
hartelijke groet
Henny

Ik denk dat je iets door elkaar gooit (net als het smijten met de aardappels, haha) maar ik heb echt niet geschreven "€0,35 per kilo duur voor een hoofdmaaltijd....."! Kan er tenminste onder mijn profiel niets van terugvinden, maar evengoed, sans rancune hoor.

wm
door wmbremmer - Mar 2, 2012 om 21:20
57 Antwoorden / 55 Vragen

Beste Karima,

Ik verbouw mijn eigen aardappelen. Ze zijn zeker niet blauw, wel biologisch , zelf gerooid en erg lekker.
Ik heb ze niet bespoten tegen de aardappelziekte en helaas zitten er hier en daar kleine bruine plekjes op,maar die schil ik gewoon weg.
Ik heb nog wel een zakje aardappelen over.
W. B

hennyb86
door hennyb86 - Mar 2, 2012 om 21:25
106 Antwoorden / 5 Vragen

ik had het over een echte aardappelboer en geen supermarkt. en die lidl ? toevallig helemaal aan de andere kant. maar dat heeft allemaal niks meer met die blauwe plekken te maken, he. die vraag is al vaak genoeg beantwoord. zie hierboven. we gaan offtopic !!!!

=wimmi20 schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 21:04: 8 euro voor 10 kilo piepers betaalt Hennie 86.
En ze koopt ze aan de deur omdat er in heel Breda geen aardappelboer is te bekennen.
Maar Hennie, er is toch wel een Lidl in Breda ?
Laatst nog een aanbieding : kruimige piepers voor 1.79 per 10 kilo.
Die aardappelhandelaar aan de deur lacht zich een schele pieper, hij koopt ze bij de boer voor nog minder dan 20 cent per kilo.

Ik heb gelijk een vraag : waar komen die blauwe plekken vandaan ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========
=hennyb86 schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 19:56: hallo borrelopnul. leuk !! tof !! ik ben die 8 euro. ik woon in het centrum van breda . en jullie ????? hier is geen aardappelboer te bekennen en zeker niet als je verder geen vervoer hebt, he. en bintjes-- je kan zeggen wat je wilt maar ik maak wel de allerlekkerste verse frietjes. haha. gr, henny

hennyb86
door hennyb86 - Mar 2, 2012 om 21:27
106 Antwoorden / 5 Vragen

verd...... woon ik toch nog verkeerd !!!!! haha

=borrelopnul schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 20:39: Hallo Hennieb86
Wij wonen op het mooie schone Kampereiland, dat ligt tussen Kampen en Emmeloord. En ook wij maken super lekkere verse frietjes maar dan van Agria`s dat is een speciaal frites ras en die kosten bij ons 10 kilo voor € 2.00 ze vliegen dan ook de deur uit want het zijn echt super lekkere friten, lekker krokant.
Jammer dat je zoooooooooooo ver weg woont anders kwam ik speciaal een zakje brengen.
En je bent ook nog mijn naamgenoot.
Hartelijke groet Henny

bo
door borrelopnul - Mar 2, 2012 om 21:49
16 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 21:19][quote=borrelopnul schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 20:48]Hallo Tenormin
Je was er wat betreft het gooi en smijtwerk goed bij, maar wat de prijs betreft niet. Want is €0.35 per kilo duur voor een hoofdmaaltijd.......ik vind van niet.
hartelijke groet
Henny

Ik denk dat je iets door elkaar gooit (net als het smijten met de aardappels, haha) maar ik heb echt niet geschreven "€0,35 per kilo duur voor een hoofdmaaltijd....."! Kan er tenminste onder mijn profiel niets van terugvinden, maar evengoed, sans rancune hoor.

Denk dat het veelal komt door het gooi en smijtwerk voor het de winkel bereikt. Ben het me je eens dat je bij wijze van spreken de helft moet wegsnijden. En zo goedkoop zijn de piepers nu tegenwoordig ook weer niet. Tja, een lekkere aardappel, dat ligt aan ieders smaak, dus als ik een Frieslander of Opperdoezer zou zeggen, zijn er weer anderen die zweren bij Bintje. Mijn favoriet is, als ze te koop zijn, Malta's maar dat voor een vrij korte periode
dit heb jij toch geschreven tenormin..............

Linski
door Linski - Mar 2, 2012 om 22:29
22 Antwoorden / 5 Vragen

Wat betekent 'afkoken' eigenlijk? Bloemig=kruimig, dat snap ik nog wel, maar afkoken?? Ben van de nieuwe stempel, zie je.

do
door doris_dordt - Mar 2, 2012 om 22:33
7 Antwoorden / 0 Vragen

Een aardappelras dat ik hier nog niet voorbij heb zien komen is de Resonant. Een prima alternatief voor de Eigenheimer. Verkrijgbaar bij de betere groentespeciaalzaak... of rechtstreeks bij de boer natuurlijk.
Even kruimig/bloemig als de Eigenheimer, enkele minuten langer laten koken.

do
door doris_dordt - Mar 2, 2012 om 22:40
7 Antwoorden / 0 Vragen

@zapling: 'Afkoken' betekent met een zodanige kleine hoeveelheid water opzetten dat aan het eind van het kookproces het meeste water verdampt is. Dit luistert nogal nauw, want de hoeveelheid water moet weer wel genoeg zijn om te voorkomen dat de boel aanbrandt vóórdat de aardappels gaar zijn.
Te weinig water betekent aanbranden.
Te veel water leidt tot 'aardappelpap'. (In dat geval kun je er nog wel puree van maken.)

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2012 om 23:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

borrelopnul, ik blijf een "eigenheimer" maar ik heb niet over geld geschreven....maak me gek maar ik kan het niet vinden, haha.

bo
door borrelopnul - Mar 2, 2012 om 23:18
16 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 23:04]borrelopnul, ik blijf een "eigenheimer" maar ik heb niet over geld geschreven....maak me gek maar ik kan het niet vinden, haha.

ach. joh het maakt ook niet uit....jij schreef in je stukje van 27-2
En zo goedkoop zijn de piepers nu tegenwoordig ook weer niet
ik ga nu maar es mijn mandje opzoeken t kan wel es weer
iedereen welterusten

wimmi20
door wimmi20 - Mar 2, 2012 om 23:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb piepers van 140 euro per stuk.
Bij KPN gekocht.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 3, 2012 om 00:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ga eens naar een groenteboer en niet naar de supermarkt en vertel daar eens wat u voor aardappellen u wilt hebben.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 3, 2012 om 03:17
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bij die grote super uit Zaandam vindt je in de grote pieperstelling diverse rassen.
En op de zak staat precies omschreven wat de eigenschappen van de piepers in de zak zijn.
Waarom naar de groentenboer ?
En waar vindt je nog een groentenboer ?
Al deze zaken zijn overgenomen door Turkse ondernemers.
En bij deze Turkse ondernemers vindt je nagenoeg geen aardappels.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=valerius-2 schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 00:01: Ga eens naar een groenteboer en niet naar de supermarkt en vertel daar eens wat u voor aardappellen u wilt hebben.

tenormin
door tenormin - Mar 3, 2012 om 11:41
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Het ligt er maar net aan waar je woont. Hier 1 groentenboer en 1 supermarkt. Supermarkt heeft betere aardappelen dan groentenboer. Ik wilde hier wel Turkse/Marokkaanse ondernemers maar die hebben wij weer niet in de buurt. (Je eet immers meer dan aardappelen).

alk
door alk - Mar 4, 2012 om 21:31
86 Antwoorden / 9 Vragen

Blauwe plekken ontstaan als de aardappelen te koud zijn, enkele graden boven nul, als ze s'winters gesorteerd worden. Door de koude aardappelen te stoten krijgen ze blauwe plekken vergelijkbaar als wij krijgen als we ons stoten.

Voordat aardappelen gesorteerd worden behoren ze opgewarmd te worden, dan krijgen ze geen blauwe plekken.
Opwarmen kost geld en zorgt ervoor dat aardappelen eerder gaan uitlopen, vervolgens terugkoelen kost nogmaals geld. Geld wat een boer liever niet uitgeeft.

Ik teel mijn aardappelen zelf en heb nog nooit een blauwe aardappel gezien ondanks dat ik ze ook was.

ka
door katja1000 - Mar 4, 2012 om 21:45
26 Antwoorden / 4 Vragen

De oorzaak is al genoemd. Als je de moeite ervoor overhebt zou ik ook bij een nabijgelegen boer de aardappelen kopen. Er hoort wat kleigrond aan te zitten, bij de supermarkt zijn de aardappelen onnatuurlijk schoon.

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2012 om 22:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

alk, ben het niet met je eens. Het komt wel door het transport. Je spreekt jezelf ook een beetje tegen door te schrijven dat je zelf aardappelen teelt. Daar ga je immers niet mee lopen stuiteren zoals de aardappelindustrie dat doet. Rooien, sorteren, in kisten, dan op transport naar de afnemers, denk je echt dat dit zachtzinnig er aan toe gaat? Mensen die zelf hun piepertjes telen hebben geen last van blauwe plekken, met andere woorden: die slaan hun aardappels niet blauw.

wa
door watergraaf - Mar 4, 2012 om 23:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop altijd aardappelen bij de boer; nooit blauwe plekken en kruimige aardappelen zoals karinamaria ze graag heeft. Die aardappelen heten Ramos.
Ze kosten bij mijn boer altijd euro 2,50, want ze staan in een hokje langs de weg met een gelddoosje erbij, waar je dan dat geld kan inwerpen. De hoeveelheid aardappelen is nooit gelijk; afhankelijk van de handelsprijzen, en die zijn nu blijkbaar laag want er zit nu heel veel in. Maar die boer zit dus bij vliegveld Lelystad en ik weet niet waar Karinamaria woont, anders neem ik wel een zakje voor haar mee. Groeten, Watergraaf

dannyzwolle
door dannyzwolle - Mar 5, 2012 om 18:06
21 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=karinamaria schreef op maandag 27 feb 2012, 16:22]Hallo, Is er iemand die mij kan vertellen, waarom de aardappelen van tegenwoordig zo onder de blauwe plekken zitten. Ik erger me hier dood aan. De helft van een zak gooi je haast weg.
Bovendien moet je zoeken om dan ook nog eens lekkere aardappelen te vinden.
Ik vind het op deze manier niet raar, dat de mensen van tegenwoordig minder aardappelen eten.
Wat zijn tegenwoordig lekkere aardappelen zonder blauwe plekken? Wie heeft er een antwoord.
Ik zoek aardappelen die wat afkoken en lekker bloemig zijn.
Niet die rubber ballen van tegenwoordig die aan je tanden blijven plakken. Het lijkt wel behang stijfsel.

nneem rode aardappelen bloemig en lekker, wel paar cent duurder en geen blauwe plekken

dannyzwolle
door dannyzwolle - Mar 5, 2012 om 18:08
21 Antwoorden / 1 Vragen

neem rode aardappelen rode pipos of zo, bloemig kruimig, en geen blauqwe plekken, wel een paar cent duurder maar een smaakvolle aardappel, in de super is het fabriekswerk, blauwe plekken krijg je omdat de mensen de aardappelen keihard opstapelen ! neer gooien zeg maar, een goede groete boer en op de markt is nog voordeliger

westhoekje
door westhoekje - Mar 5, 2012 om 19:18
54 Antwoorden / 19 Vragen

Aardappelen van tegenwoordig zo onder de blauwe plekken zitten. Ik erger me hier dood aan. De helft van een zak gooi je haast weg.
Bovendien moet je zoeken om dan ook nog eens lekkere aardappelen te vinden.

Antwoord: De bemestingstof die gebruikt wordt i.v.m. massaproductie heet 12. 10. 18.
12 = Stikstof.
10 = Fosfaat.
18 = Kalizout.
Het zogenaamde kaf laat men niet meer op natuurlijke wijze doodgaan.
Het wordt bespoten met een middel zoals Finale geheten.
Een bestanddeel van dit product heet arsenicum.
Al met al niet zo vreemd dat de aardappelen niet meer zo smaken zoals vroeger.
Nu zijn er gelukkig nog wel boeren die hier geen of minimaal gebruik van maken.
Maar dan betaald u als klant tussen de 7 a 10 euro per tien kilo, het is maar waar je voor kiest.

Uiteraard maakt het wel degelijk een groot verschil hoe je ze poot danwel raapt.
Meer weten hoe het vroeger was en nu nog bij zogenaamde hobbyboeren gaat?
Deze soort aardappelen komt u in de supermarkt niet tegen.
Dit is dus niet klantgericht, enkel en alleen voor mensen die niet op een duppie kijken waar het om goed voedsel gaat.

bo
door borrelopnul - Mar 5, 2012 om 19:22
16 Antwoorden / 5 Vragen

Alk
Als een boer moet verwarmen of koelen doet hij dat ondanks dat het geld kost,
en als je er verstand van zou hebben zou jij je aardappelen niet wassen.

westhoekje
door westhoekje - Mar 6, 2012 om 07:33
54 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=borrelopnul schreef op maandag 5 mrt 2012, 19:22]Alk
Als een boer moet verwarmen of koelen doet hij dat ondanks dat het geld kost,
en als je er verstand van zou hebben zou jij je aardappelen niet wassen.

Datr was met enige sarcasme bedoeld. Maar als je even de moeite had genomen om het verhaal helemaal te lezen had je dat kunnen weten.
Als de mensen ze gelijk bij de boer halen zijn ze indirekt goedkoper uit heb je helemaal gelijk in.
Maar dan zullen we het maar niet over de transportkosten hebben.
De meeste mensen waarvan de kinderen de deur uit zijn doen gemiddeld zes weken over een zakje van 10 kilo.
Gesteld dat ze gebracht worden, dan varieert de kostprijs
tussen de 1,20 tot 1,50 euro p/week.
Tegenwoordig eet men ongeveer 4 x in de week aardappelen wat neerkomt op 0,30 a 0,38 eurocent p/dag.

De meeste boeren waarmee ik contact kom verkopen mij graag de aardappelen omdat ze mij een prijs bedingen die minimaal tien eurocent per kilo boven de veilingsprijs ligt.
Hoef daar niet per sè verder over uit te weiden.

U verbouwt ze & verkoopt ze. Ik daarentegen breng ze respectievelijk aan de man / vrouw aan huis.
Maar ik wil met u graag nog wel eens in discussie hoe het vroeger verbouwt werd, en hoe het in de meeste gevallen nu gaat.

westhoekje
door westhoekje - Mar 6, 2012 om 08:16
54 Antwoorden / 19 Vragen

Was betreft wortelen waar nog klei aanzit.
U koopt ze waarschijnlijk in de winkel, dat is het verschil.
Koopt u ze echter bij de boer dan zit er nog klei of zand op.
Met enige nadruk wil ik beklemtonen dat het veel beter is dit er niet af te wassen. (Langer houdbaar)
Mijn vader bewaarde vroeger de wortelen in het zand.
Nog een tip indien u aardappelen koopt doe dit dan in een kist of een oude doos met kranten, en het liefst nog af te dekken met een deken.
Koel en donker bewaren is van belang als u langer van dit product wilt genieten.
Ben ze al tegen gekomen dat ze een krat hadden gemaakt die van binnen bekleed was met tempex.
Dus niet tegen de radiator en absoluut niet op de koude cementvloer (kan vocht optrekken) van de garage.
Helaas word er bij nieuwbouw haast geen kelders meer gemaakt, dat is bij uitstek de beste plaats om zoiets als aardappelen te bewaren.

tenormin
door tenormin - Mar 6, 2012 om 11:05
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Westhoekje, je geeft best wel aardige informatie over onze nationale pieper. Maar zie je al die miljoenen huishoudens die in een flat wonen nog een koele donkere plek "overhebben" waar je de aardappelen in een kist kan doen, liefst met dekentje erop? Ja, als je een groot huis en tuin, schuur of garage hebt maar "wij sloebers" moeten al woekeren met de ruimte en daar is een kist piepers wel een beetje veel van het goede. Ik weet ook hoe het vroeger ging, hoor: er werd (net als de kolen) een mud aardappels gebracht door Joop met paard en wagen maar ja, dat was vroeger en vroeger bestaat niet meer, gelukkig maar.

hennyb86
door hennyb86 - Mar 6, 2012 om 11:30
106 Antwoorden / 5 Vragen

heren, allemaal heel interessant, hoor. maar we weten nu ongeveer wel waar die blauwe plekken vandaan komen en wat we daar wel of niet aan kunnen doen. en als ik me niet vergis was dat de vraag !!! offtopic dus !!!! discussie gesloten ????

hennyb86
door hennyb86 - Mar 6, 2012 om 13:34
106 Antwoorden / 5 Vragen

je hebt gelijk !! bij deze !!!!!

=tenormin schreef op dinsdag 6 mrt 2012, 12:29: hennyb86, was u dan de Topic Starter? Als hij/zij dat wil kan dit aangegeven worden en stopt het toch? U kunt trouwens ook aanvinken als u er genoeg van heeft, zo gepiept, om in het jargon te blijven.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 6, 2012 om 13:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

wat een oeverloos gezwam dat je de beste piepers bij de boer haalt.
Die pieperboer verbouwt een enorm groot veld met piepers.
Om nog wat meer geld per kilo te vangen verkoopt hij een klein gedeelte van zijn oogst aan de boerderij.
Het allergrootste deel van zijn oogst gaat via via naar de supermarkt of een fabriek.
Dus die pieper bij de supermarkt is dezelfde pieper die je bij de boer rechtstreeks kunt kopen.
En bij die pieperboer worden de knollen toch echt met een machine gerooid die ze met een stuitervaart in de verzamelbak laat belanden.
Er is dus al "gegooid" met die piepers.
Daarna worden ze in zakken gestuiterd, dat is voor die pieper de tweede "stuiterervaring".
Dus die pieper bij de boer heeft al de nodige botservaring.
Dus experts, het blauwe plekken syndroom heeft volgens mij niets met vervoer te maken.
Dachten jullie nou echt dat die boerenpiepers liefdevol met het handje worden gerooid ?

hennyb86
door hennyb86 - Mar 6, 2012 om 16:46
106 Antwoorden / 5 Vragen

ik snap het wel, hoor. en hij heeft wel gelijk betreft dat vinken, maar dat is bedoeling van deze site niet natuurlijk. persoonlijk vind ik het alleen jammer dat men niet echt oplet en herhaaldelijk dezelfde antwoorden geeft. dan is de vraag allang bantwoord en het gaat maar door en door enz. haha. niks persoonlijks, hoor. als iemand dat zo voelt-- sorry !!!!

=inekel1953 schreef op dinsdag 6 mrt 2012, 16:25:
=hennyb86 schreef op dinsdag 6 mrt 2012, 15:25: dank je ! ik vond het ook nogal kinderachtig, maar ik wil geen nieuwe discussie starten-- of je als wel-of-niet-starter mag laten blijken dat je het zo wel genoeg vind. een aardappelblog ! is het wat ? maar dan niet hier.

Inderdaad Henny b86,

uw reactie kan ik mij voorstellen, dit is inderdaad een draadje dat een TS ( Topic Starter) een vraag heeft en dat plaatst onder "Vraag en antwoord" meningen kunnen dan natuurlijk verschillen over smaken, toch de titel is duidelijk het gaat om feiten van de vrag die geplaatst is.
Bij het forum "Dicussie" kan dat wel eens uitvoerig worden beschreven en alle voors en tegens worden dan vermeld, soms tot vervelends aan toe. De redactie kan een forum sluiten.

Het is zelden dat ik dieper in ga op dergelijke vragen of opmerkingen, toch deze vind ik wel op z'n plaats.
Het is en blijft het belangrijkste feit, dat ieder van ons met eigen kennis en ervaring andere mensen helpen. Dus voel u welkom!

M.vr.gr.,
Ineke L.

hennyb86
door hennyb86 - Mar 6, 2012 om 17:57
106 Antwoorden / 5 Vragen

beetje laat ??? haha, zie 16-46. no hard feelings !! doeiiiiiiiiiiiiii

=edrick3 schreef op dinsdag 6 mrt 2012, 17:38: @@@,

off topic:

Ik zie nu al dagenlang 'aardappels' voorbijkomen.
Topic is - op dit moment - meer dan 10000x gelezen.
Bijna 100 'reacties'.
Nederland - aardappelland?

De vragen zijn m.i. nu echt wel beantwoord.

Het wordt weer chat chat chat.
Dit is Vraag & Beantwoord en géén Discussies!

Jammer!

westhoekje
door westhoekje - Mar 7, 2012 om 17:06
54 Antwoorden / 19 Vragen

Allright!
Sla gewoon een andere weg in, op mijn wekelijkse rondes kom ik uiteraard allerhande mensen tegen.
In dit geval een kok die een interessante kooktip voor mij had.
Ik heb het geprobeerd en het viel niet tegen. Sterker nog het was verrekte lekker.
Eerst maar eens kijken of dit wel kan, de tip volgt desgewenst later.
M.vr.gr.

da
door daan62 - Jan 4, 2015 om 13:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag kan ik zeer goed beantwoorden,
mijn vader heeft vroeger aardappels geteeld.
Kenners geven een ander oorzaak door ziekte of andere biologische redenen.
Dit is geheel onmogelijk.
Het ontstaan hier van komt enkel door dat bij de boer of op andere plaatsen van transport er letterlijk mee gegooid wordt.
Andere redenen als kenners ons voorschotelen is geheel onmogelijk.

inekel1953
door inekel1953 - Jan 4, 2015 om 13:15
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Daan62,

als u moeite had genomen om bij het begin te lezen dan had u dit bericht van bijna "3 jaar geleden" geschreven door tenormin kunnen lezen:

tenormin

maandag 27 feb 2012, 17:18

Denk dat het veelal komt door het gooi en smijtwerk voor het de winkel bereikt.

Met vriendelijke groet,
Ineke 5 X L

rots92
door rots92 - Jan 4, 2015 om 13:33
157 Antwoorden / 3 Vragen

Uw bericht is volgens mij nog steeds actueel, ik denk dat je geluk moet hebben en bij de laatste zak had ik geluk, maar morgen kan het weer anders zijn.

alk
door alk - Jan 4, 2015 om 13:46
86 Antwoorden / 9 Vragen

Aardappelen zijn net als mensen, geef ze een flinke stomp en ze krijgen een blauwe plek.
Zie ook mijn reactie op zondag 4 mrt 2012, 21:31

Verder zijn aardappelen anoniem verpakt, er staat geen soort of teler op de zak. Alleen eigenschappen als bloemig en vastkokend staan vermeld. In één zak kan je, als het tegenzit, 2 partijen van een verschillend ras met dezelfde eigenschappen aantreffen. Ook de zak die je na de laatste zak haalt, kan totaal anders zijn. Dan is de ene aardappel eerder gaar als de andere.

Gelukkig heb ik een moestuin waar ik mijn eigen aardappelen op verbouw. Altijd Frieslanders, een goede vastkokende aardappel. Ik verbouw 90 tot 110 kg per jaar en ben nog nooit 1 blauwe aardappel tegengekomen.

Voor betere aardappelen tegen een lagere prijs kan je ook vaak bij bij boeren terecht.

pi
door pieterwolters - Jan 4, 2015 om 14:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon naar een speciaalzaak gaan. Die kan je gewoon nog kiezen uit verschillende aardappelrassen met een kwaliteit waar zelfs de beste supermarktaardappel niet aan kan tippen. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten: ik koop op de markt 5 kilo perfecte aardappels voor 4,50.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 4, 2015 om 15:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Pieter Wolters adviseert om naar een speciaalzaak te gaan.
Een aardappel speciaalzaak dus.
Maar hij koopt zelf zijn aardappelen op de markt.
Advies klinkt logisch, vindt Wimmi.

killroy
door killroy - Jan 4, 2015 om 19:13
87 Antwoorden / 10 Vragen

Pieterwolters, kijk eens naar het commentaar van wimmi 20, de man of vrouw heeft volkomen gelijk in zijn commentaar, de speciaalzaak licht voor u op de markt, valt uit uw mening op te maken, maar ik vind dat u IQ steeds omhoog gaat, het is om er jalours op te worden, had ik maar zo een hoog IQ, dan werd ik aardappelboer op de markt maar, men kan niet alles hebben, ben blij dat ik u als voorbeeld nemen mag, zo leer je nog eens wat ????????

killroy
door killroy - Jan 4, 2015 om 19:16
87 Antwoorden / 10 Vragen

O ja Pieterwolters ik wens u nog een gezond 2015 en dat u commentaren steeds leerzamer zullen worden !!!

ha
door hanneke - Jan 4, 2015 om 20:53
321 Antwoorden / 1 Vragen

Kennelijk hebben Killroy en Wimmi nog nooit gehoord van aardappelhandelaren die op de markt staan... Vaak hebben die kramen meerdere soorten aardappels om uit te kiezen, en geen andere groenten. Dus het zijn wel degelijk specialisten op het gebied van aardappelen, die hun waren op diverse markten verkopen. Maar ja, mensen uitlachen is natuurlijk makkelijker dan verder kijken (of nadenken) dan je neus lang is.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 4, 2015 om 21:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kennelijk heeft Hanneke wat moeite met de Nederlandse taal.
Pieterwolters adviseert naar een speciaalzaak te gaan.
Enne beste Hanneke, een zaak is een stenen winkel.
En niet een houten marktkraam.
Geeft niks Hanneke, we kunnen niet allemaal goed in taal zijn.

ha
door hanneke - Jan 5, 2015 om 00:03
321 Antwoorden / 1 Vragen

Interpretatieverschil noemt men dat.
Een zaak is (in deze context) een bedrijf. Marktkooplui zijn ondernemers, bedrijven dus. Kortom, ook een (gespecialiseerde) markthandelaar heeft een zaak, en kan daarmee met zijn kraam een speciaalzaak zijn. Dat een marktkraam geen stenen winkel is maar een ambulante, maakt daarvoor (in elk geval in mijn ogen) niet uit. Maar ik snap de verwarring.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 5, 2015 om 00:17
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tuurlijk Hanneke,
volgens Hanneke heeft die ijsman met zijn karretje op de hoek bij de markt
een zaak.
Hanneke zegt : ik snap de verwarring.
Maar beste Hanneke, ik ben helemaal niet verward.
U verward mij met iemand anders.