eenigma
door eenigma Jan 26, 2012 om 13:31
Geldzaken & recht

Pas Op!!! Wehkamp veranderd steikem de contracten voor krediet!!!

Pas Op! Wehkamp verandert stiekem contracten krediet!

Sinds begin januari heeft Wehkamp de contracten voor kopen op krediet veranderd. De argeloze koper en vaste klant die een rekening heeft lopen bij Wehkamp kan makkelijk misleid worden door de manier waarop ze vragen of je, je krediet wilt verhogen bij een nieuwe bestelling. Zo had je in december nog bijna 3.000 euro krediet als vaste klant, zo veranderen zij dat in januari naar het bedrag dat je op dit moment bij hen uit hebt staan.

Wil je dan nog iets bestellen dan krijg je de vraag of je meer aflossing kàn betalen, zeg je ja dan zit je vast aan een nieuw contract waar je alleen maar even voor hoeft te klikken en dus niet ziet en ga je voor een verhoging van je krediet met 2% ineens een verhoging van je aflossing met 35% betalen. Dus voor zeg een bestelling van 80 euro ga je ineens 16 euro extra aflossen per maand.

Postorderbedrijven verdienen al jaren gigantisch aan de armen in dit land omdat het voor hen de enige manier is om (veel) krediet te kunnen krijgen, daar betaalde je vroeger 25% rente op jaarbasis voor en tegenwoordig 16% rente. Je zou toch denken dat bedrijven als Wehkamp een beetje goed met hun klanten om zouden gaan daar het immers hun melkkoetjes zijn en ze hun geld echt niet verdienen aan de winst op de artikelen die ze verkopen.

In plaats van die klanten dan ook met fatsoen en respect te behandelen wordt je als je een vraag over dit nieuwe beleid van hen stelt afgescheept alsof je hun debiele zusje bent en krijg je een inhoudsloos geprefabriceerd mailtje met een standaard antwoord en wordt op geen enkel vraag in gegaan.

Maar goed voor iedere klant van Wehkamp die verwacht de normale 2 of 3 euro meer te moeten gaan aflossen na een betrekkelijk kleine bestelling PAS OP!!! Je kan zomaar 15 euro of meer omhoog gaan en aangezien je niet op krediet bij dit bedrijf koopt omdat je ruim in je geld zit is dat goed om te weten ;-) Wat mij betreft gaat alle post van Wehkamp voortaan ongelezen de spam map en thuis de vuilnisbak in, een bedrijf met een dergelijke mentaliteit en manier van doen……………. pfffffffffff, ik betaal af wat er nog uit staat en koop voortaan wel elders waar ze mij wèl als mens behandelen en niet dit soort lage trucjes uithalen waardoor je in de problemen kunt komen omdat je maandaflossing ineens wordt verhoogd op een wijze die in 25/30 jaar niet aan de orde of de gewoonte is geweest en nu zonder aankondiging of waarschuwing door hen eenzijdig wordt toegepast.

In de nieuwe contracten staat ook nog eens dat Wehkamp van het ene op het andere moment jouw maandaflossing kan veranderen en jij dit dan pas achteraf op je rekeningoverzicht te zien krijgt. Ze eisen dat je 2% van het uitstaande krediet gaat betalen maar in mijn geval leggen ze daar nog eens 6 euro netto bovenop. Blijf dus weg bij Wehkamp mensen er zijn genoeg andere bedrijven waar je als jij dat nodig hebt ook op krediet kan kopen zonder deze asociale en zeer risicovolle voorwaarden, Wehkamp is je vertrouwen niet waard!

8524 40 Rapporteer

jo
door jorisw - Jan 26, 2012 om 13:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik het goed begrijp wordt de kredietlimiet beperkt en moet je voor extra aankopen bevestigen dat je het kan betalen en wordt je gedwongen om sneller je schuld af te lossen.

Als dat het inderdaad is, klinkt het toch klantvriendelijk? Je helpt je klanten toch door te voorkomen dat ze verder in de shit komen?

Cookies
door Cookies - Jan 26, 2012 om 13:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Eenigma schreef: Zo had je in december nog bijna 3.000 euro krediet als vaste klant, zo veranderen zij dat in januari naar het bedrag dat je op dit moment bij hen uit hebt staan.

Lijkt mij een verstandige zet van Wehkamp.

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 26, 2012 om 14:05
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]Blijf dus weg bij Wehkamp mensen er zijn genoeg andere bedrijven waar je ook op krediet kan kopen zonder deze asociale en zeer risicovolle voorwaarden
Of je koopt gewoon niets op krediet natuurlijk..... Als je iets niet kunt betalen, dan is een krediet nemen wel één van de domste dingen die je kunt doen. Ik dacht dat iedereen inmiddels toch wel wist dat je via krediet je aankoop minstens twee keer betaalt.....

sc
door schipper1962 - Jan 26, 2012 om 14:20
3 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zie aan den lijve wat het betekent al enkele jaren. Van het bedrag (iets van 75 euro) wat maandelijks betaald wordt , wordt bijna de helft rente ingehouden dus maandelijks wordt de schuld maar ongeveer 45 euro lager.

Als ik sneller van de schuld af wil komen dan lukt dat beter met een veel lagere rente welke ingehouden wordt. Wehkamp geeft geen antwoord op dit argument. Is het niet wat veel rente wat bij mij en wellicht vele klanten wordt ingehouden?

Openstaand bedrag is rond de 3000 euro. Ik ben niet blij meer met Wehkamp. Er zullen vast veel wanbetalers nu zijn maar waarom dat in deze vorm op mij en alle andere klanten afwentelen.

Overigens wordt Wehkamp krediet gefinancieerd door een grote firma die ook wel leningen verstrekt bij zaken (destijds als) IT's , Media Markt en BCC zodat je eigenlijk aan hen afbetaald. Ben de naam even kwijt wie er behalve wehkamp ook aan verdient. Kan het wel opzoeken tenzij iemand mij voor is.

Cookies
door Cookies - Jan 26, 2012 om 14:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sneller van je schuld af komen, kan ook door een groter bedrag af te lossen. Het is niet Wehkamp zijn schuld dat jij zo nodig op krediet moest kopen.

zwemmer
door zwemmer - Jan 26, 2012 om 14:23
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Maar dan deze tragiek: Het schijnt dat sommige mensen er zo slecht voor staan dat men op krediet koopt om het artikel dan naar de bank van lening te brengen. Ik vraag mij af hoe deze mensen daar nog uit willen komen. Een zeker toezicht van Wehkamp is dus soms wel terecht.

Zwemmer

eenigma
door eenigma - Jan 26, 2012 om 14:56
252 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een makkelijk gepraat van mensen die niet weten hoe soms de enige mogelijkheid om krediet te krijgen middels een postorderbedrijf is omdat alleen zij een ruim krediet verstrekken aan mensen met lage inkomens.
Niet alleen door de mogelijkheid producten op krediet te kopen maar ook door gewoon contant geld uit te lenen, als je nergens anders kan lenen en van Wehkamp het binnen 2 dagen op je bank hebt staan, ondanks je minimum uitkering, dan ben je op dat moment blij met die mogelijkheid. Ik heb er heel wat gezien die op dat moment een gat in de lucht sprongen omdat er nu eenmaal zeer dringend geld nodig was en het in een dag geregeld was en iemand met een bijstand een week later nog bij leende zodat na een week de teller op 1.800 euro stond, dat je daarna jaren aan het aflossen bent is niet iets wat op dat moment als zwaarwegend wordt gezien vanwege het ernstige probleem dat speelde.

Het is makkelijk oordelen en veroordelen als je zelf niet tientallen jaren moet rondkomen van een minimum en dus geen idee hebt waar iemand voor kan komen te staan aan noodzakelijke kosten cq uitgaven. We hebben niet allemaal familie of vrienden waar we dan met gemak terecht kunnen.

Het bijdehandje dat meent dat " het toch beter is omdat je zo sneller je schuld aflost?", is echt te dom voor woorden want als je bijna niets hebt aan inkomen en wat aflossingen en vaste lasten aan je maximum zit heb je niet 15 of 20 euro over om lekker extra af te lossen. Dat gaat dan van je leef- en vooral je eetgeld af. Als je meer kon aflossen omdat je die ruimte in je budget hebt zouden heel wat mensen dat doen hoor.

Wat de betweters die menen dat je maar nooit op krediet moet kopen, nooit een schuld moet aangaan vergeten is dat het hier om een bestaande situatie gaat die ineens veranderd wordt. Achteraf gaan roepen dat die mensen dan maar niet hadden.......... is zooooo gemakkelijk en zo een gebrek aan inzicht en kennis van zaken Je weet niet waarom iemand op krediet is gaan kopen of waarom iemand bereid is (geweest) tegen 16% te gaan lenen dus oordeel en veroordeel niet want dat laat alleen maar zien dat je dom en kortzichtig bent en zelf het geluk hebt gehad niet die problemen te hebben gehad.

Mensen die al jaren, om wat voor reden dan ook een vaste aflossing betalen gaan nu ineens tot wel 50% meer moeten aflossen, een bedrag dat ze misschien net niet kunnen betalen en dus door deze wijzigingen in de problemen gaan komen met hun aflossingen.

Dus wijsneusjes, nee Wehkamp doet er helemaal geen goed aan die aflossingsbedragen eenzijdig en zonder overleg te verhogen de kans bestaat dat heel wat mensen juist in de problemen hierdoor gaan komen en dus naar de schuldsanering wat we met ons allen dan weer betalen slimmerikjes.

Ik zelf heb geen last van dit trucje dat ze nu uithalen maar weet dat heel veel mensen slecht lezen (1 op de 10 Nederlanders is nog altijd on- tot laaggeletterd) en die komen zo meteen voor misschien wel onoverkomelijke problemen te staan omdat Wehkamp stiekem de aflossing per maand flink omhoog gooit.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 26, 2012 om 15:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja in de financiele markt word alleen maar naar het gewin gekeken, tegen die tijd dat het fout gaat ebben ze hun kosten al lang terug. Dan gaan ze via diverse mogelijkheden benutten om de rest nog te verhalen.

eenigma
door eenigma - Jan 26, 2012 om 15:12
252 Antwoorden / 14 Vragen

Dat de bestaande situatie en afspraken over welk bedrag je per maand minimaal aflost (door Wehkamp) eenzijdig worden veranderd en fiks verhoogd zou men van een ander bedrijf niet acceptabel vinden.

Stel je voor dat je hypotheek even met 35% omhoog gaat per maand want ja zij bepalen de voorwaarden en jouw aflossingsbedrag per maand. Of dat jouw persoonlijk krediet, lening bij de bank, je aflossing van je studiefinanciering, noem maar op, ineens eenzijdig door de ander van nieuwe voorwaarden wordt voorzien en jij gedwongen wordt flink meer af te lossen. Ben benieuwd als het niet om Wehkamp gaat of die bijdehandjes het ineens ook heel goed en normaal vinden want meestal is het zo dat als het de eigen portemonnee betreft het oordeel nogal eens veranderd :-D

Cookies
door Cookies - Jan 26, 2012 om 15:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En jij vindt het bijdehand veel geld te lenen, als je niet eens 15 - 20 euro p.m. meer kan aflossen?

Voor de echte minima is er voor noodzakelijke (huishoudelijke) zaken altijd nog de bijzondere bijstand. Een wasmachine of koelkast hoef je dan niet via een postorderbedrijf te kopen.

Bovendien staan dergelijke artikelen voor weinig te koop op Marktplaats.

jo
door jorisw - Jan 26, 2012 om 15:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=eenigma schreef op donderdag 26 jan 2012, 14:56]Wat een makkelijk gepraat van mensen die niet weten hoe soms de enige mogelijkheid om krediet te krijgen middels een postorderbedrijf is omdat alleen zij een ruim krediet verstrekken aan mensen met lage inkomens.

Ik snap best dat sommige mensen af en toe een beetje krediet nodig hebben. Maar als je dat op laat lopen tot duizenden euro's dan ben je niet slim bezig.

empyria
door empyria - Jan 26, 2012 om 15:44
504 Antwoorden / 3 Vragen

Wehkamp verliest almaar meer klanten, dus gaan ze de klanten die ze al hebben maar uitmelken.

Dat denk ik...:-/

sc
door schipper1962 - Jan 26, 2012 om 15:56
3 Antwoorden / 4 Vragen

Aan ondermeer Carola83 betreffende onszelf. Tsja, er was spaargeld welke gestoken werd in opknappen huurwoning. Toen kwam de verhuurder binnen een jaar ermee dat het gesloopt/gerenoveerd zou worden. De verhuiskosten dekten bij lange na de lading niet laat staan het spaargeld.

Er werd gewoon gewerkt. Toen begaf (zul je altijd zien) bij tweede keer verhuizen de koelkast en wasmachine het. Plus een deels nieuwe inrichting omdat in nieuwe woning na renovatie meubels niet meer geplaatst konden worden en er moesten ineens kasten gekocht worden wat vroeger inbouw kasten waren.

Er moest via Wehkamp wat geregeld worden. Toen kwamen er medische kosten welke niet vergoedt worden. Om privacy redenen kan ik er niet op ingaan maar je moet veel (ondermeer behandelingen en medicatie) bijbetalen danwel geheel zelf betalen ondanks uitgebreide aanvullende verzekering. We weten ook dat dit is uitgekleed dus kwam het eigen risico wat binnen 1 maand al geconsumeert is. Stijgende woonlasten en zorg. De belastingdienst welke om geld komt vragen. De gemeente welke ook veel geld wil hebben.

De lasten/uitgaven vallen dicht in de buurt van de inkomsten inmiddels, iets dat toen het werd aangegaan niet voorspelbaar was. Zo dachten we wel aan extra aflossen maar toen kwam dus de ene na de andere rekening die niet ingecalculeerd kan worden. Althans je verwacht dat als je pech hebt en je betaalt premie plus ruime aanvullende dekking dat je niet steeds meer zelf moet gaan BIJ betalen. Je verwacht dat het solidaire systeem aangezien je -tig jaren hebt betaald er nu helemaal voor jou (lees ondergetekende) zou zijn, je kiest er immers niet voor.

Cookies
door Cookies - Jan 26, 2012 om 16:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=empyria schreef op donderdag 26 jan 2012, 15:44]Wehkamp verliest almaar meer klanten, dus gaan ze de klanten die ze al hebben maar uitmelken.

Dat denk ik...:-/

wehkamp.nl is hét online-warenhuis voor de Nederlandse consument. Het bedrijf is opgericht in 1952 en maakt sinds 2008 deel uit van RFS Holland Holding B.V. Per jaar heeft wehkamp.nl ruim 110 miljoen bezoekers, onder wie zo'n 1,6 miljoen vaste klanten. Met 5 miljoen zendingen per jaar is het bedrijf een van de grootste verzenders van pakjes in Nederland. Inmiddels komt 100 procent van de omzet via het internetkanaal binnen. Bij Wehkamp.nl werken ruim 600 medewerkers. Zij zijn werkzaam in Zwolle (hoofdkantoor), Dedemsvaart of Maurik. De distributiecentra in Maurik en Dedemsvaart beslaan samen ruim 60.000 m2 magazijnoppervlakte.

De onlineretailgroep RFS Holland, moederbedrijf van Wehkamp.nl, heeft in het afgelopen boekjaar (2010) de nettowinst met twee derde omhoog zien gaan tot 28 miljoen euro. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.

rapil
door rapil - Jan 26, 2012 om 16:04
433 Antwoorden / 0 Vragen
sc
door schipper1962 - Jan 26, 2012 om 16:06
3 Antwoorden / 4 Vragen

Aan Joris W. Er zijn ook heel erg veel mensen die een auto (soms twee) en een huis willen hebben wat meestal op krediet gaat. Een koopwoning betaal je ook veel rente aan en krijg je een deel van terug (de HRA). Men doet dit (wij niet) omdat het inkomen dit toelaat. Dus hier die 3000 is nog wel overzichtelijk alleen is het door de hoge rente en persoonlijke omstandigheden onmogelijk dit sneller dan beoogd af te lossen. Bijlenen op krediet gebeurt simpelweg niet, al jaren niet meer. Laatste keer was van anderhalf jaar geleden.

Aan de andere kant, lagere rente inhouden en de maand aflossing naar 100 euro (haalbaar voorbeeld) dan is het zonder rente al heel snel afgelost. Helder moet zijn dat als er bijna de helft ingehouden wordt het dan langer moet duren dan als er zeg 15 procent (wat ik nog vrij fors vindt) wordt ingehouden.

Zolang als dit aanhoudt kom ik (en anderen) er niet toe na gehele aflossing de 100 euro per maand te sparen of te besteden in winkels of horeca of wat makkelijker aan de persoonlijke zorgkosten.

Cookies
door Cookies - Jan 26, 2012 om 16:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Schipper, misschien kun je het krediet bij Wehkamp over laten nemen door de gemeentelijke kredietbank. Altijd te proberen. De rente ligt daar veel lager.

zwemmer
door zwemmer - Jan 26, 2012 om 16:20
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als ik mij goed herinner was dat kastje van Neckermann. En of iets voor iemand 'pure luxe' is valt niet door een ander te beoordelen. Ik geloof dat eenigma meer ellende met het in elkaar zetten van het kastje had dan met de betaling ervan.

zwemmer
door zwemmer - Jan 26, 2012 om 19:39
2638 Antwoorden / 35 Vragen

... en bovenstaande heeft betrekking op de tekst van Rapil (16:05).

marjon1
door marjon1 - Jan 26, 2012 om 20:05
284 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas zijn mensen die nu ineens meer moeten gaan aflossen de dupe, maar als je dat kunt betalen is er geen probleem. En een schuld op laten lopen tot 3000 euro bij wehkamp als je niks hebt en bij de banken niets kunt lenen is absurd, ook al krijg je een krediet van wehkamp.
Maar wat nog veel erger is is dat er steeds meer mensen komen die zich niks kunnen ontzeggen, alles wat ze zien moeten hebben en zich steeds verder in de schulden steken en overal schijt aan hebben. Kunnen ze het niet meer terugbetalen, jammer dan. We sparen nergens meer voor maar moeten zodra er weer iets nieuws uit is het allerlaatste model hebben, tv, mobiel etc etc.
Dure abonnementen erbij, toe maar. Krijg je bij de bank niks (waarom zou dat zijn??) dan maar bij de wehkamp.
En voor eenieder die zich weer aangesproken voelt, ja er zijn uitzonderingen die echt zonder dat ze er iets aan kunnen doen in zwaar weer belanden, dat is erg maar er is ook heel vaak hulp voor. Maar dat zijn wel uitzonderingen. En ook de gemeente heeft dan nog wel een potje als je echt een nieuwe wasmachine nodig hebt.

gabriele
door gabriele - Jan 26, 2012 om 22:26
107 Antwoorden / 2 Vragen

heb ik altijd geleerd en gedaan eerst sparen dan pas kopen en huur woning zelf veel geld in stoppen zou ik dus ook niet doen of vroeger gedaan hebben wordt meestal niet op prijs gesteld weet ik nog toen ik er uit ging granol en nieuw vloerbedekking door omstandigheden [scheiding] kon ik zo op straat gooien want moest er uit terwijl de volgende bewoner er blij mee geweest zou zijn was wel wolllen vloerbedekkking! en toen had ik het ook niet breed hoor want ik bleef wel parttime werken uiteindelijk had ik minder dan bijstand en ,,,,ik ben er ook gekomen ,nooit op afbetaling gekocht alleen koophuis dat kon dus niet anders !

pauls0
door pauls0 - Jan 27, 2012 om 00:24
149 Antwoorden / 2 Vragen

Ik sluit mij hierbij aan, het lijkt wel of TS onder vuur ligt i.p.v. Wehkamp. Iedereen mag van meningen verschillen, maar met wederzijds respect bereik u meer, dan elkaar steeds maar afvallen. In de korte tijd dat ik op deze forum ben, moet telkens in bijna elke discussie lezen, dat weer iemand wordt aangevallen met zwakke kortzichtige, soms kwetsende argumenten die nergens onderbouwd zijn. Ik heb het gevoel, dat steeds meer mensen bezig zijn met punten binnenhalen, dan met sterk geargumenteerde reactie's, ongeacht of iemand mee eens is of niet.

Het is algemeen bekend dat zulke postorderbedrijven op het randje van de wet werken, zolang geen wettelijke maatregelen daadwerkelijk genomen worden, kan zulke bedrijven hun gang gaan..

=iannela schreef op donderdag 26 jan 2012, 22:17: @rapil, als je niet in fatsoenlijk Nederlands een reactie kan schrijven, reageer dan gewoon niet.

Frustraties op deze manier uiten over een persoon die jijzelf niet kent is buitengewoon kortzichtig en stupide te noemen. Eenigma heeft jou niet nodig om haar doen en laten door jou te laten keuren, ik denk dat zij een volwassen vrouw is die heel goed haar eigen keuzes in het leven kan maken en geen denigrerend, vernederend toontje van jou nodig heeft.
Je kunt geen mening vormen als je haar leven, haar ziekte (las ik in haar profiel) en haar financiële situatie niet kent. Je hebt zelfs (voor het uiten van van je frustratie) waarschijnlijk nooit netjes gevraagd, WAAROM zij bepaalde beslissingen maakt. Het kan je waarschijnlijk ook niets schelen. Nou, in dat laatste geval, als iets je niet kan schelen, kom dan ook niet met je preek aanzetten.

Ik heb zelf gewerkt met mensen in een uitkering, en vaak zijn de potjes met geld van de soc.dienst allang op aan het begin van het jaar, en voor extra geld om te eten, een kastje te kopen, o.i.d. daar kun je echt niet voor aankloppen!

En het is gewoon een feit dat hoe langer je in een uitkering zit, hoe financieel moeilijker het wordt. Spullen gaan kapot, je kan niet bij de overheid aankloppen, rekeningen stapelen zich op, je vraagt een lening aan om noodzakelijke spullen aan te schaffen, (omdat je wel 8 euro aan aflossing kan betalen, maar niet zoveel jaar kan wachten op noodzakelijke spullen of om andere redenen) en ondertussen eten de uitkeringsgerechtigden bijna elke dag alleen nog een boterham met pindakaas (meest voedzaam), omdat een gewone warme maaltijd niet te betalen is voor ze.

Dus, hoe durf jij, te oordelen over een ZIEK persoon, terwijl je haar achtergrond en omstandigheden niet kent? Schande. Je reactie is daarnaast ook nog eens off-topic.

Ik geloof dat Eenigma overigens niet vroeg om medelijden of mededogen, maar dat zij (tenminste, dat haal ik er uit) de lezers wil waarschuwen voor de vernieuwde contracten van Wehkamp.

In ieder geval, wel bedankt Rapil, want aangezien ik al langer "lees" op het Kassa discussie forum maar tot nu toe altijd redenen vond om geen lid te worden, heb ik door jouw "fatsoensnormen" toch besloten om nu eindelijk lid te worden van het Kassa forum.

@Eenigma, en jij dan bedankt voor het plaatsen van dit artikel, haha.

*sorry dat ik ook een groot gedeelte off topic heb geschreven. Als ik iets tenenkrommend vind dan zijn het wel kortzichtige reacties, dus ik moest wel even off-topic reageren*

eenigma
door eenigma - Jan 27, 2012 om 01:00
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 26 jan 2012, 16:11]Schipper, misschien kun je het krediet bij Wehkamp over laten nemen door de gemeentelijke kredietbank. Altijd te proberen. De rente ligt daar veel lager.

Wat een domheid nee dat kan dus niet op dat bedrag en met dat inkomen.

Het is heel simpel carola83 als iemand al jaren in de bijstand of op een minimum zit, om wat voor reden dan ook geld moet lenen en daardoor een aflossing heeft gekregen kan het geld dat elke maand naar de aflossing gaat niet gebruikt worden om noodzakelijke aankopen te doen. Stel een gezin lost 100 euro per maand af maar als je van een bijstand leeft kan je die 100 euro eigenlijk niet missen dat betekend dat als er andere uitgaven nodig zijn of noodzakelijke spullen gekocht moeten worden dit ook weer op krediet of afbetaling gaat en de aflossing net als de schuld nimmer word afgelost omdat die ruimte in het budget er nu eenmaal niet is. Zulke mensen zitten jarenlang aan de schulden vast en als ze niet goed oppassen worden die steeds hoger.

Eenmaal in de schuld is vrijwel altijd blijvend in de schuld omdat voor iedere onverwachte noodzakelijke uitgave er opnieuw geleend moet worden of op krediet gekocht.

Types als jij willen altijd graag bepalen voor een ander wat dan een noodzakelijke uitgave is en voor je het weet mag mijn buurvrouw haar hondje (huisdieren zijn overbodige luxe immers ;-)) niet geopereerd worden en moet ze het beestje dat ze al 14 jaar heeft maar weg doen of af laten maken want ze kan de kosten niet betalen zonder (duur) te lenen met haar minimuminkomen, dat mag van jou niet, dus weg met dat stukje levensgeluk voor de zieke bejaarde buurvrouw, had ze maar niet arm moeten worden in dit land.

Voor een ieder die dezelfde denkpatronen heeft heb ik maar een zin over, om met Louis van Gaal te spreken:

"Ben ik nou zo slim of jij nou zo dom?

Zoals ik eerder vroeg wat als jouw hypotheker, de bank waar je rood staat, een persoonlijke lening of krediet hebt ineens de voorwaarden veranderd van de overeenkomst die jij al jaren met ze hebt en je aflossing met 50% verhoogt, vind je dan ook dat het wel best is alleen maar een goede zaak om te zorgen dat jouw schuld zo snel mogelijk opgelost wordt, zullen we eens kijken wat er gebeurd als we dat met de hypotheken doen? Kan jij van jouw inkomen je betalingen met 50% verhogen zonder dat je daar last van hebt? Dan verdien je wel heeeeeeele erg veel he, carola83 en laat ik dat nu net niet geloven gezien je gebrek aan inzicht en kennis lijk je me niet hoog genoeg opgeleid om een zo een goed betaalde baan te hebben.

stacey
door stacey - Jan 27, 2012 om 10:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=eenigma schreef op vrijdag 27 jan 2012, 01:00][quote=carola.83 schreef op donderdag 26 jan 2012, 16:11]Schipper, misschien kun je het krediet bij Wehkamp over laten nemen door de gemeentelijke kredietbank. Altijd te proberen. De rente ligt daar veel lager.

Wat een domheid nee dat kan dus niet op dat bedrag en met dat inkomen.

Helemaal geen domheid, de Gemeentelijke Kredietbank Info kan juist bij soort dingen uitkomst bieden.

Maar ik vraag me af hoe je er bij komt dat ze de kredietvoorwaarden (voor iedereen) hebben veranderd,
ik heb er niet echt iets over kunnen vinden en wat je zegt -- Zo had je in december nog bijna 3.000 euro krediet als vaste klant, zo veranderen zij dat in januari naar het bedrag dat je op dit moment bij hen uit hebt staan.-- heb ik zelf niet geconstateerd.

jo
door jorisw - Jan 27, 2012 om 10:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=empyria schreef op donderdag 26 jan 2012, 15:44]Wehkamp verliest almaar meer klanten, dus gaan ze de klanten die ze al hebben maar uitmelken.

Dat denk ik...:-/

Linkje naar de bron (waaruit blijkt dat ze klanten verliezen)?

stacey
door stacey - Jan 28, 2012 om 16:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Deze maar even naar boven want er hangt een spammer aan kop ;-)

En ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vraag.............

eenigma
door eenigma - Jan 28, 2012 om 18:04
252 Antwoorden / 14 Vragen

In de nieuwe voorwaarden, waar je mee akkoord moet gaan als je een bestelling doet terwijl je al krediet hebt staat dat je akkoord gaat om voortaan 2% van het uitstaande bedrag af te lossen. Dan kan je maandbedrag dus ineens van 39 naar 56 euro gaan zoals bij mijn vriendin, die dit voor haar neus kreeg. Dus is heeft ze afgezien van een koop van 80 euro omdat ze dan akkoord moet gaan met die verhoging van 17 euro.

De nieuwe berekening bij mij als ik een bestelling van 70 euro zou plaatsen was 2% van het uitstaande bedrag plus 6 euro daar nog bovenop, geen idee hoe ze dat berekenen en een antwoord heb ik nog niet gekregen op die vraag.

De gemeentelijk kredietbank is vrij beperkt in het verlenen van kredieten Stacey dat weet jij toch ook wel, de hoogte van het te lenen bedrag is aan limieten gebonden gekoppeld aan je inkomen. Voor zover ik weet kan iemand op bijstandsniveau niet 3.000 euro lenen daar. De laatste keer dat ik daar leende is inmiddels 16 jaar geleden en toen kon je met je bijstand 2.100 gulden lenen en alles wat je afloste kon je tussentijds weer opnemen, niet echt handig voor mensen die continue in geldnood zitten door hun te lage uitkering. De lening moet ook nog eens in maximaal 5 jaar maar vaak in 3 jaar afbetaald kunnen worden. Als je al een schuld uit hebt staan krijg je sowieso geen lening maar een aanbod voor schuldhulpverlening, dus Stacey het klopt wel wat ik zeg, ze hebben al een schuld en kunnen alleen schuldhulpverlening krijgen met alle toeters en bellen die dat met zich meebrengt, moet je maar zin in hebben.

Bron: GKB

Voor al diegenen die zo goed weten dat iemand in de bijstand gewoon alles bij de kringloop of elders tweedehands moet kopen, (moet je maar niet arm zijn en tevreden met de troep en afdankertjes van een ander), of anders toch wel een beroep kan doen op de bijzondere bijstand voor een wasmachine en dergelijke, foutje en bedankt :-(

"Voor kosten die voorzienbaar zijn, en waarvoor gereserveerd moet worden, zoals de vervanging van duurzame gebruiksgoederen, wordt in principe geen leenbijstand verstrekt. Die kosten zijn opgenomen in de bijstandsnorm zodat er desnoods achteraf gespreid betaald kan worden." Volgens de Soos kan je gewoon prima op afbetaling kopen hoor ;-(

Bron: Bijzondere Bijstand

stacey
door stacey - Jan 28, 2012 om 19:07
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Dat je geen lening krijgt als je er al een hebt is niet zo gek, ze willen niet dat je nog meer schulden maakt, maar het is een ander verhaal als je een schuld wilt inlossen tegen een lagere rente via hun (omdat je door hoge rente/te weinig inlossing) in probelemen komt , de voorwaarde zal dan wel zijn dat jij het geld niet krijgt maar dat het direct naar wehkamp overgemaakt wordt, zo heb ik dat ook ooit bij een gewone bank kunnen regelen waar ik door bestaande schuld niet in aanmerking kwam voor (nog) een lening, met direct doorstorten voorwaarde dus wel, dus daar gaan praten over mogelijkheden moet je zeker altijd proberen en niet gelijk afkaatsen.

Maar wat die wehkamp betreft, bij mij is alles ongewijzigd, dus lijkt me een individuele wijizging, en dat stond al in de voorwaarden, ze kunnen ten alle tijden een kredietcheck uitvoeren en een bestedingsgrens verlagen.
Ook bij duurdere bestellingen.
En krediet/aflossing gaat met grenzen dus als je die overschrijd kom je in een hoger tarief.

Bijzondere bijstand regelingen kunnen verschillen per gemeente, of je geld voor een koelkast krijgt of er leenbijstand voor krijgt ligt dus aan de gemeente en dit beleid zal dan gericht zijn op financiën van betreffende persoon verwacht ik.
Is er iets veranderd in inkomen of `bestel pratroon` van vriendin wellicht ?

En ik zit niet in de bijstand maar koop wel heel vaak iets bij de 2e hands hoor, niets mis mee, ik heb een beetje hekel aan deze wegwerpmaatschappij waarin altijd alles maar nieuwer en beter en luxer moet en prima spullen zonder meer op de stort belanden..........
En dan heb je weer eens iets aparts ipv de eeuwige eenheidsworst die de winkels aanbieden en die iedereen dan ook al heeft staan of aan heeft ;-)

eenigma
door eenigma - Jan 29, 2012 om 12:52
252 Antwoorden / 14 Vragen

@Stacey

Voor zover ik weet kan je dus bij de GKB als je al een schuld hebt en je voldoet aan hun inkomenseis voor een lening niet een extra lening krijgen maar alleen schuldhulpverlening en dat is echt niet wat een ieder wil omdat dit ook andere gevolgen heeft, dan kiezen mensen ervoor om liever die hoge rente te betalen en hun zelfstandigheid te behouden. Maar schipper1962 kan nu zelf contact opnemen en informeren of de GKB hen wat te bieden heeft.

Inkomen, gezinssamenstelling werkelijk alles is ongewijzigd gebleven van vriendin alleen Wehkamp heeft een ander beleid blijkbaar waardoor je aflossing flink omhoog kan gaan als je nu opnieuw besteld, als jij nu opnieuw een bestelling plaatst van 100 euro krijg je voordat je bestelling definitief wordt de vraag of je ....euro aan termijn bedrag kan/wil betalen, alleen door dat te doen kan je zien of bij jou inderdaad die voorwaarden en de verhoging van het aflossingsbedrag veranderd zijn. Vandaar mijn waarschuwing, mensen pas op als je een nieuwe bestelling doet terwijl je al een krediet hebt want op dat moment kan de boel veranderen op een manier die je niet verwacht. Ik weet niet beter dat je maandbedrag met 2 of 3 euro omhoog gaat als je voor ongeveer 100 euro koopt en dus niet meer dan 10 euro tot zelfs 17, ook niet als je over een grens gaat en i koop echt al -tig jaren bij postorderbedrijven zowel contant als wanneer het even beter uitkomt op krediet.

Je veronderstellingen over hoe de bijzondere bijstand werkt ............ sorry maar als je kennis op dit gebied niet verder leid dan deze veronderstelling dan snap ik waar je redenatie vandaan komt en heb ik even geen zin om een lesje sociale voorzieningen te gaan geven uit mijn jarenlange ervaring hiermee.

Persoonlijk ben ik altijd erg blij met heel veel van de spullen die ik krijg en hoef zeker niet alles nieuw te hebben maar het idee dat als je in de bijstand zit je altijd maar tevreden moet zijn met de troep en afdankertjes van anderen is het andere uiterste ;-) Het is ook niet altijd verstandig, een gezin dat een wasmachine nodig heeft denkt slim te zijn en koopt een tweedehands voor 150 euro met 1 maand garantie bij de tweedehandswitgoedwinkel (mooi scrabblewoord ;-)) Na 3 maanden gaat het ding kapot en is niet te repareren volgens de winkeleigenaar maar hij heeft voor 100 euro nog wel een andere goede staan en die kost eigenlijk 160 maar omdat ze zo een pech hadden met die eerste, enfin tweede voor 100 gekocht, je raad het al, die mensen hebben in een jaar tijd 350 euro aan tweedehandsjes uitgegeven en hadden ook nog een aardige waterschade en kapotte kleding die niet volledig vergoed werd. Dan kan je beter op afbetaling bij Wehkamp kopen en hopen dat je hem afbetaald hebt tegen de tijd dat hij na 10 jaar de geest geeft.

Bedrijven als Wehkamp draaien zo goed en verkopen zoveel omdat ze een ieder krediet geven, de rekeningen worden door een deel van de klanten nooit volledig betaald maar als je 16% rente rekent heb je als snel winst op je aankoop bedrag en ook al heel vlot de winkelprijs of verkoopprijs binnen, wat overblijft aan extra rentebetalingen is pure winst. Rondsnuffelend op hun site zag ik tot mijn stomme verbazing dat je ook maandverband, luiers, tandpasta, shampoo en andere heel basale zaken bij hen kan kopen, hoe arm ben je als je de luiers of tampons op afbetaling koopt? Blijkbaar zijn er klanten voor want anders verkochten ze het niet, eigenlijk is dat toch treurig.................

stacey
door stacey - Jan 29, 2012 om 14:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=eenigma schreef op zondag 29 jan 2012, 12:52]@Stacey

Voor zover ik weet kan je dus bij de GKB als je al een schuld hebt en je voldoet aan hun inkomenseis voor een lening niet een extra lening krijgen

Je veronderstellingen over hoe de bijzondere bijstand werkt ............ sorry maar als je kennis op dit gebied niet verder leid dan deze veronderstelling dan snap ik waar je redenatie vandaan komt en heb ik even geen zin om een lesje sociale voorzieningen te gaan geven uit mijn jarenlange ervaring hiermee.

Persoonlijk ben ik altijd erg blij met heel veel van de spullen die ik krijg en hoef zeker niet alles nieuw te hebben maar het idee dat als je in de bijstand zit je altijd maar tevreden moet zijn met de troep en afdankertjes van anderen is het andere uiterste ;-)

Dat is zoals je zegt - voor zover ik weet.... --
Dat klopt dus niet, ze leveren maatwerk en kan voor iedereen dus anders uitpakken, dus zoals ik zei niet gelijk afserveren, mogelijkheden bespreken kun je altijd, nee zeggen als de voorwaarden ( schuldsanering) je niet aan staan kan dan ook gewoon nog.

Je zei dat bestedingsruimte veranderd was (ongeacht bestelling of niet begreep ik daaruit) dat is bij mij dus niet het geval.
Tevens zei je dat ze het Stiekem doen, dat ik dus ook niet het geval als ze het vooraf melden zodat je mogelijkheid hebt hiervan af te zien......
Ben er niet helemaal van overtuigd dat dit nu algemeen beleid is maar geen bestelling nodig dus kan het even niet testen ;-)

Lesje sociale voorzieningen heb ik niet nodig, genoeg kennis in huis, maar zoals ik zei verschilt het beleid per gemeente wat betreft de regelingen bijzondere bijstand en hier is het dan blijkbaar beter geregeld dan bij jou.
Was het althans, zag al de nodige bedragen van aantal bijdragen, oa sociaal/culturele bijdrage omlaag gaan ivm met bezuinigingen dit jaar....
dus wellicht worden de regelingen/vergoedingen voor oa witgoed ook wel gewijzigd, gemeente bepaald dat per persoon/omstandigheden hier dus wie zal het zeggen.

Ik heb ook nooit gezegd dat iemand in de bijstand alleen maar `recht` op afdankertjes zou hebben, en een 2e hands wachmachine zou ik niemand aan raden en zelf ook niet aan beginnen, een miskoop wordt dan een dure hobby......

ooparry
door ooparry - Jan 29, 2012 om 22:14
80 Antwoorden / 3 Vragen

Nu krijgt Wehkamp de schuld van een niet onlogische policy. Als je geen geld hebt moet je niet lenen maar wachten tot je geld hebt. Zo simpel is het.
De verleiding weerstaan om dingen te kopen die je toch niet kunt betalen, denk daar eens over na.

eenigma
door eenigma - Jan 30, 2012 om 12:33
252 Antwoorden / 14 Vragen

@ooparry

das makkelijk kletsen als je er geen verstand van hebt ;-) Het is niet zo dat een ieder maar kan wachten tot ie geld heeft om de simpele reden dat dat geld er niet komt. Over wat een noodzakelijke aanschaf en wat een verleiding is kan je uren debatteren en het nooit eens worden dus dat is zinloos. Roepen dat iedereen die geld leent of o krediet koopt omdat ie langdurig dan wel blijvend arm is dùs voor nutteloze en onnodige verleidingen valt is dommenpraat door onbenullen die niet beter weten.

Net zoiets als stellen dat iedereen boven de 50 die als enig kennisgebied "bridge" heeft een bekakte lul is die van het echte leven geen verstand heeft omdat hij zijn dagen doorbrengt met nutteloos zijn tijd verdoen aan een bridgetafeltje ;-)

stacey
door stacey - Jan 30, 2012 om 13:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=eenigma schreef op maandag 30 jan 2012, 12:33] Het is niet zo dat een ieder maar kan wachten tot ie geld heeft om de simpele reden dat dat geld er niet komt.

Dat is natuurlijk onzin, als je in staat ben maandelijks een tientje af te lossen zou je ook dat tientje hebben kunnen sparen/reserveren.............

eenigma
door eenigma - Jan 30, 2012 om 14:55
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=rapil schreef op donderdag 26 jan 2012, 16:04]@eenigma. Vorige week zit je nog te zeiken over een kastje dat zogenaamd niet goed was. Van Wehkamp, jawel. Geld lenen om in leven te blijven voor eten dat kan ik nog enigzins billijken. Maar zeiken dat je zowat geen inkomen hebt en wel een kastje{pure luxe} op de pof "koopt" dan breng je jezelf bewust in de ellende.
Kortom met mensen zoals jij heb ik geen medelij of mededogen.
[off-topic bijdrage verwijderd, graag on-topic reageren - redactie]

Ik had het kastje bij Neckermann gekocht en niet bij Wehkamp en nogmaals ik heb geen problemen met aflossingen of wat dan ook maar ken wel de mensen die er anders voor staan dan ik en die wel aan hun max zitten. Daarnaast weet ik tenminste wat het is om jarenlang van een minimum rond te moeten komen en weet ik ook hoe mensen wèl problematische schulden kunnen krijgen. [off-topic bijdrage verwijderd, graag on-topic reageren - redactie]

[off-topic bijdrage verwijderd, graag on-topic reageren - redactie]

marjon1
door marjon1 - Jan 30, 2012 om 15:12
284 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, zoals stacey al aangeeft, als je je aflossingsbedrag eens probeert te sparen dan heb je zo iets bij elkaar.
Helaas zijn er tegenwoordig steeds grotere groepen mensen die nog nooit in hun leven, ook niet toen het misschien beter ging, een dubbeltje hebben gespaard en dus niet weten hoe dit moet. Maar ja, volgens sommige zijn bijna alle mensen die in de schulden terecht komen de dupe van de omstandigheden en kunnen er zelf niets aan doen.
Natuurlijk, je hebt het nooit aan jezelf te danken, jezelf in de schulden steken ligt altijd maar dan ook altijd aan anderen maar nooit aan jezelf.
En firma's als wehkamp moeten er dan vooral maar voor blijven zorgen dat je jezelf nog meer in de schulden steekt, dat is namelijk je eigen verantwoording, je weet wel, die verantwoording waarvan je al hebt laten zien dat je die niet aan kunt.
Teveel kopen op afbetaling is voor heel veel mensen die moeten leven van een uitkering zelfs het begin geweest van alle ellende.
Uiteraard blijft er een groep mensen die er echt niets aan kan doen dat ze in de schulden terecht zijn gekomen maar helaas wordt de groep die het aan zichzelf te danken heeft steeds maar groter.

jpm
door jpm - Jan 30, 2012 om 17:17
820 Antwoorden / 28 Vragen

Dit is nu typisch zo'n stelling waar je alle kanten mee op kan. Natuurlijk lenen mensen het geld niet voor de lol, kopen ze niet voor hun plezier op afbetaling. Toch is duidelijk dat winkels, zoals dat al eeuwen bestaat, mensen verleiden om dingen te kopen om daar vervolgens winst op te maken. Die verleiding hoef je niet te weerstaan als je geld genoeg hebt. Anders wordt het als je de verleiding niet kunt weerstaan, de spullen die je graag wilt kopen worden aangeboden terwijl je ze niet nodig hebt en dan toch besluit om te kopen.
Nog anders wordt het als je dan besluit om te kopen zonder dat je geld hebt. Als het gaat om spullen die je niet nodig hebt is het advies: nooit doen. Als het gaat om spullen die je wel nodig hebt is het advies: heb je het echt nodig? Kan je de aankoop niet beter uitstellen? Is een probleem anders op te lossen? Kan ik goedkoper aan geld komen? Pas als alles is uitgeprobeerd komt kopen zonder geld voor absoluut noodzakelijke dingen om de hoek kijken. Kan dat binnen redelijke tijd worden betaald? Zo nee, ga je uitgavenpatroon eens heel goed na om te zien of je ergens kunt besparen, juist voor dat bedrag dat je moet aflossen. Het klinkt gek, maar is de gezondheid nog redelijk? Een krantenwijkje is misschien aan te raden, misschien lenen van familie die toch al van plan is te schenken of te laten erven? Zie en merk op: Je moet wel eerst heel veel afwegingen maken voordat je besluit om iets te kopen waarvoor het geld ontbreekt. Zo groot is dus het probleem.
Ik heb te doen met allen die in die situatie zitten. De regering werkt ook niet lekker mee, de crisis is nu echt losgebarsten, dat zie je terug in de onderwerpen in de fora van Kassa. Sterkte allen die het moeilijk hebben.

ia
door iannela - Jan 31, 2012 om 20:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

@eenigma,

ik sluit voor mijzelf met deze bijdrage deze goedbedoelde maar tot nutteloos (door allerlei betweters die niet snappen wat het onderwerp is) geworden discussie.

Het is mij duidelijk dat de mensen van Kassa niet gewaarschuwd willen worden want al deze mensen hebben zoveel geld! Ik geloof inmiddels dat de miljonairs van NL op Kassa bivakkeren, (moeten toch iets met hun tijd) en dat ze zoveel geld hebben dat ze hun villa hebben gekocht zonder hypotheek zodat ze ook niet kunnen snappen dat stiekem en zachtjes een contract veranderen gewoon not done is.

Hoe ze aan dat geld gekomen zijn snap ik dan weer niet, aangezien de meesten blijkbaar moeite hebben/niet zo slim/intelligent genoeg zijn om on topic te blijven en niet snappen dat jij, ik, en ieder ander niet naar hun adviezen zitten te smachten die a) nogal logisch en b) niet voor iedere situatie van toepassing zijn.

Wat bijzonder irritant is het als mensen de papa of mama van het stel gaan uithangen, en niet snappen wat het doel van een topic is! (namelijk reageren op dat doel en anders zelf een ander onderwerp starten!)

Sterkte ermee,

vriendelijke groet,

pauls0
door pauls0 - Jan 31, 2012 om 23:42
149 Antwoorden / 2 Vragen

Ik was allang afgehaakt, wat betreft deze discussie. Het gaat weer nergens over, de meningen gaan over en weer, maar niemand heeft totaal benul van, waarom postorderbedrijven bestaan, hoe zij werken, en wat doelgroepen zijn.

Een gemiddeld persoon zal nooit kopen bij een Wehkamp, neckermann, en nog meer van zulke bedrijven.
Iemand waarbij het water aan de lippen staat, heeft nergens geen uitweg meer, banken, familie en vrienden lenen geen geld meer uit, dan springen postorderbedrijven daarop in, met op het oog lijkende aanbiedingen met aantrekkelijke afbetalingstermijnen. Met andere woorden, postorderbedrijven bestaan van mensen die geen kant op kunnen, en helpen mensen nog verder in de schulden, zodat een percentage van haar klanten in de schuldsanering komen.. Deze bedrijven calculeren deze verliezen in, en hanteren dan ook de hoogst wettelijke rente. Echter is zo'n bedrijf wettelijk strafbaar, als het vervolgens de rente nog verder gaat verhogen.. Postorderbedrijven weten ook, dat deze klanten niet gauw naar de rechter zullen stappen, en van de overheid krijgen consumenten totaal geen steun..
Iedereen weet dat zulke postorderbedrijven op het randje van de wet begeven, waarbij de consument zich in een grijze gebied begeeft. Een overheid die alleen maar de kop in het zand steekt, komen deze consumenten steeds zwaarder en verder in de problemen.

Het is dan zo makkelijk oordelen over een ander, waardoor uiteindelijk deze discussie is gaan verharden, en totaal niet over het onderwerp ging.

eenigma
door eenigma - Feb 1, 2012 om 16:23
252 Antwoorden / 14 Vragen

@jpm, iannela en paul s

Bedankt voor deze laatste reacties, fijn te merken dat er ook mensen zijn die niet meteen oordelen en veroordelen maar die het inzicht en de kennis hebben om te begrijpen dat niemand maar dan ook echt niemand, uit vrije keuze en met graagte klant is bij zo een bedrijf.

In het Engels zeggen ze dan "loop eens een flink stuk in mijn schoenen zodat je weet hoe dat voelt", iedereen met gezond verstand weet dat er mensen zijn die teveel willen en teveel moeite hebben om te aanvaarden dat ze bepaalde dingen niet kunnen kopen omdat ze daar het geld niet voor hebben, deze mensen komen dan in problematische schulden en de schuldsanering terecht waar ze een harde les leren. De meeste klanten echter van bedrijven als Wehkamp hebben gewoon geen andere keus en mogelijkheid, ze komen niet in de schuldsanering terecht, betalen netjes hun rekeningen jaar in jaar uit en blijven noodgedwongen klant omdat ze al tekort komen elke maand om alles wat ze nodig hebben te kopen (dus fatsoenlijk te leven) en doordat het geld aan de aflossing besteed moet worden ze niet de aankopen kunnen doen die ze moeten doen.

Het simplistische "ga maar sparen" van een bijstand is zo kenmerkend voor het totale gebrek aan inzicht in hoe het is als je langdurig (dus jarenlang) van een bijstand moet rondkomen dat het niet eens meer zin heeft om dat te gaan uitleggen. Mensen hebben in het algemeen de behoefte zich goed voelen over zichzelf en dan is het blijkbaar voor een deel van hen plezierig om naar beneden te trappen, jezelf als superieur te beschouwen omdat je het nodig hebt te geloven dat jij het beter doet of het in die situatie beter zal kunnen doen.

Bewijs het eens als je 10 jaar van een bijstand hebt moeten leven denk ik dan en echt weet hoe dat is en wat dat betekend. Zelfs als je het geluk hebt familie en vrienden te hebben die er financieel beter voor staan dan jij in geval van nood geheel of gedeeltelijk je kunnen en willen (als ze net zo denken als sommigen hier willen ze dat niet want je leeft al van hun belastingcenten ;-)) bijstaan dan nog komt er een dag dat je geen andere keus hebt dan te gaan lenen en zodra je eenmaal een aflossing hebt, zodra je een schuld hebt blijf je een schuld houden waar je dan als armsten in dit land de hoogste rente over betaald dan ieder ander in dit land met een schuld.

Mensen mogen giga leningen die we hypotheken noemen afsluiten, klagen en jammeren dat de winst niet meer een ton maar nog maar 50.000 is op hun huis dat gekocht is van geleend geld, huilen dat ze extra leningen op een papieren overwaarde van "hun" huis (niet afbetaald is nog altijd van de bank ;-)) hebben genomen en die nu niet meer terug gaan zien inde verkoopprijs, je mag gerust een onnodig dure en luxe auto op krediet kopen want dat is heel normaal maar als je in de bijstand zit mag je een heel laag bedrag bij de GKB lenen en als je dan terwijl je die lening hebt, een noodzakelijke uitgave moet doen kan je alleen maar bij de postorderbedrijven terecht, de armsten betalen de hoogste rente en hebben de zwaarste lasten en als je daar op wijst is het hun eigen schuld volgens degenen die niet in dat schuitje zitten, de beste stuurlui staan altijd aan wal zich goed te voelen in de waan dat zij het beter kunnen ;-)

Allen bedankt voor je bijdragen voor mij sluit ik deze discussie af, Wehkamp vind reageren niet nodig die verdienen genoeg aan hun klanten en hoeven niks toe te lichten en voor wie het van belang is staat de waarschuwing er extra alert te zijn, doel bereikt :-)

jpm
door jpm - Feb 1, 2012 om 21:07
820 Antwoorden / 28 Vragen

@eenigma. Deze laatste uiteenzetting uwerzijds was erg nuttig. Nu volledig zicht hebbende op uw mening kan ik alleen maar respect opbrengen voor uw poging om tijdig te waarschuwen voor wat Wehkamp u laat ondergaan, opdat ze misschien nog op tijd bewust zijn waarvoor ze gaan kiezen. Want zoals u beschrijft is het haast onoverkomelijk om te voorkomen wat u overkwam. Echter, wat moeten die mensen dan? Ik denk dat dit een prima onderwerp is voor het programma Kassa in deze crisistijd, die crisis kan nog lang aanhouden.
Wellicht dat van de impact van dit programma ook terechtkomt bij de diverse 2e Kamerleden die het nog tot hun taak rekenen om de bevolking te dienen in plaats van ten faveure van zichzelf in het parlement zijn gaan zitten, als ware het een normale huis-tuin-en-keuken baan. Ik vraag me soms af hoeveel zich nog echt betrokken weten bij de onderkant van de samenleving.
Hartelijk dank voor de discussie en hierbij beëindig ik ook mijn aandeel.