Philips 37PFL9604H/12 uitval probleem
Inmiddels al 3 jaar ben ik in bezit van de Philips 37PFL9604H/12 TV. Mooi toestelletje, voor destijds een smak geld.
Al vanaf het begin heeft dit toestel het probleem dat hij af en toe met een luide plof/knal uitvalt, en zichtzelf opnieuw begint op te starten.
Er zijn in 2009/2010 een 4/5 tal firmware updates door Philips uitgegeven waarin het "plof" probleem verholpen zou worden.
Echter nu de TV na een jaar zonder problemen heeft gedaan, is het "plof" probleem spontaan weer terug. Na Philips gebeld te hebben, en een service monteur gesproken te hebben. zou de oplossen een nieuwe plintplaat zijn. Kosten 230 Euro all in (inclusief coulance regeling van philips zegt men..?)
Nou vind ik persoonlijk dat een TV die 1100 Euro heeft gekost niet na 3 jaar 230 euro aan onkosten moet krijgen vanwege een probleem wat er in de garantie periode al was, en ook erkend is geweest door philips gezien die firmware updates.
Wat kan ik hier in verwachten, en wat zijn nou eigenlijk mijn rechten in dit geval?
Net een pingpong belronde met Philips Supprt en Technorep (het sevicecenter wat voor philips repareert)
Typisch kasje - muur verhaal.
De enige oplossing zou mijn inziens kunnen zijn de TV te ruilen voor een andere (met eventueel wat bij betalen).. maar dat doen ze niet want de huidige tv moet eerst een keer gerepareerd zijn geweest. Tja dat is dus 270 (niet 230 zoals hierboven vermeld) Euro. Ik lees op internet gevallen waarbij het vervangen van de printplaat na een tijdje het probleem weer terug komt. Aangezien er maar 3 maanden garantie op de reparatie zit, lijkt mij het risico te groot dat ik het probleem na een jaar weer heb... kost me dan zeker weer 270 euro.. Wordt wel een duur tvtje zo.
Is er niet zoiets als een wettelijke garantie op apparatuur?
Ja dit is een keuze die u alleen zelf kan maken, ik zou het als u het kan opbrengen om alle ellende kwijt te zijn ,een nieuw toestel aanschaffen, want als na 3 maanden het probleem zich weer voor doet, zit met uitgaven die nu voor een nieuw toestel minstens goedkoper zijn Voor ongeveer 600 euro kan u al heel wat moois kopen..
Wat je het meeste in dit soort gevallen terug ziet is de aanschafprijs, die is na 3 jaar niet meer relevant. Televisies zijn binnen 3 jaar hopeloos veroudert en al lang niet meer een aanschaf voor tientallen jaren. 270 euro uitgeven om een veroudert toestel werkend te houden of een nieuwe met alle hedendaagse mogelijkheden aanschaffen, ik zou voor een nieuwe kiezen.
rdvtx schreef op donderdag 6 sep 2012, 12:10: Is er niet zoiets als een wettelijke garantie op apparatuur?
Die bestaat niet.
De enige "wettelijke garantie" die bestaat is dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en winkelier. Dat is de conformiteitsbeginsel en wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd.
Dat is nu eenmaal in de wetgeving bepaald.
Volgens de site van de consumentenbond is die wettelijke garantie afhankelijk van het aankoopbedrag en de redelijke termijn die het apparaat zou moeten meegaan.
bij een Televisie van 1100 is dat blijkbaar 5 jaar. binnen dat termijn zou de reparatie dus gratis moeten zijn als het gaat om een defect welke het apparaat bij normaal gebruik niet zou moeten vertonen.
Na wat onderzoek blijkt dus dat ik dat moet verhalen bij de verkopende partij, en niet bij de fabrikant. Echter heb ik de tv gekocht bij ITS, en die is inmiddels falliet.
Expert heeft de garanties overgenomen van ITS, dus ga ik eerst daar maar eens mijn verhaal voorleggen.
Het resultaat volgt...
ron530 schreef op donderdag 6 sep 2012, 13:11: Wat je het meeste in dit soort gevallen terug ziet is de aanschafprijs, die is na 3 jaar niet meer relevant. Televisies zijn binnen 3 jaar hopeloos veroudert en al lang niet meer een aanschaf voor tientallen jaren. 270 euro uitgeven om een veroudert toestel werkend te houden of een nieuwe met alle hedendaagse mogelijkheden aanschaffen, ik zou voor een nieuwe kiezen.
Een TV uit 2009 is niet "hopeloos veroudert".. voldoet nog prima.. tenzij je het feit dat ie geen 3D heeft hopeloos veroudert wilt noemen.
valerius-2 schreef op donderdag 6 sep 2012, 12:56: Ja dit is een keuze die u alleen zelf kan maken, ik zou het als u het kan opbrengen om alle ellende kwijt te zijn ,een nieuw toestel aanschaffen, want als na 3 maanden het probleem zich weer voor doet, zit met uitgaven die nu voor een nieuw toestel minstens goedkoper zijn Voor ongeveer 600 euro kan u al heel wat moois kopen..
Daar heeft u helemaal gelijk in, maar dan zou ik moeten accepteren dat deze tv een afschrijving van 350 euro per jaar heeft gehad. Vandaar dat ik eerst probeer deze TV gratis gerepareerd te krijgen. Ik er kan tenslotte nog TV mee kijken (tussen de ploffen door). =)
rdvtx schreef op donderdag 6 sep 2012, 13:50: Volgens de site van de consumentenbond is die wettelijke garantie afhankelijk van het aankoopbedrag en de redelijke termijn die het apparaat zou moeten meegaan.
De consumentenbond kan zeggen wat zij willen, maar de regels zijn toch anders dan zij beweren.
rdvtx schreef op donderdag 6 sep 2012, 13:50: bij een Televisie van 1100 is dat blijkbaar 5 jaar. binnen dat termijn zou de reparatie dus gratis moeten zijn als het gaat om een defect welke het apparaat bij normaal gebruik niet zou moeten vertonen.
Onzin.
De verkopende partij dient als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, kosteloos het product alsnog volgens de koopovereenkomst te brengen.
Is het product defect en toch volgens de koopovereenkomst, dan komen alle kosten voor rekening van de koper.
Dat ook na de garantieperiode de "Wettelijke garantie" van toepassing is, klopt. Alleen heeft de "Wettelijke garantie" geen betrekking op de garantieperiode (welke de consumentenbond en consumentenautoriteit ons doen willen laten geloven), maar heeft betrekking op de conformiteit.
Dus dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en winkelier.
Volgens de wetgeving dient de zaak aan de overeenkomst te beantwoorden, en dat wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd.
Blijkbaar voor de consumentenbond zeer moeilijk om te begrijpen.
Ik heb met de wetgeving zelf te maken en ik heb niets te maken met de consumentenbond en haar uitspraken.
rdvtx schreef op donderdag 6 sep 2012, 12:10:
Typisch kasje - muur verhaal.
De enige oplossing zou mijn inziens kunnen zijn de TV te ruilen voor een andere (met eventueel wat bij betalen).. maar dat doen ze niet want de huidige tv moet eerst een keer gerepareerd zijn geweest. Tja dat is dus 270 (niet 230 zoals hierboven vermeld) Euro. Ik lees op internet gevallen waarbij het vervangen van de printplaat na een tijdje het probleem weer terug komt. Aangezien er maar 3 maanden garantie op de reparatie zit, lijkt mij het risico te groot dat ik het probleem na een jaar weer heb... kost me dan zeker weer 270 euro.. Wordt wel een duur tvtje zo.
Is het niet mogelijk om de tv naar een lokale tv-reparateur te brengen?
Misschien dat die de tv voor een zacht prijsje kan repareren.
350 euro per jaar afschrijving is veel maar u heeft het toestel wel gebruikt, tv gekeken misschien ook dvd's, spelletjes gespeeld en zo meer. Nu verwacht u dat de tv niet binnen 5 jaar defect mag gaan want de consumenten bond stelt dat. Zo jammer.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Garantie voorwaarden
ik heb ca 2,5 jaar geleden een fornuis gekocht via een keukendealer. Deze heeft nooit de garantievoorwaarden aangeleverd en deze staan ook niet op zijn site. Ik hoorde alleen u hebt 5 jaar volledige garantie. Ook op de site van de producent/importeur is niets vinden over garantievoorwaarden of over algemene verkoopvoorwaarden.
Nu was er deze week een monteur van de producent voor een repar
...
Lees meer
Erfrecht
Vraag, Als je in gerouwd bent en je partner overlijd, blokkeren banken alle rekeningen. Ze willen dan een verklaring van erfrecht hebben voordat je weer bij je eigen geld kan komen. Er zitten een hoop kosten aan en ergernis aan verbonden. Waarom moeten banken een verklaring van erfrecht hebben. Het is toch bij wet geregel dat de langstlevende dan alles erft. Groet, [Privégegevens ver ... Lees meer
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.] Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer