De klant kan barsten als de koop rond is.
'Klant kan barsten nadat koop rond is' door Jurry Brand
AMSTERDAM - Bedrijven scoren bedroevend slecht op klantvriendelijkheid. Klanten hebben er gemiddeld niet meer dan het rapportcijfer 5,6 voorover. KPN wordt genoemd als het meest onvriendelijke bedrijf.
Telefoonmaatschappijen halen het gemiddelde overigens flink omlaag met een 4,7. De energiebedrijven doen het maar net iets beter met een 5,1. Banken, verzekeraars en openbaar vervoer moeten het doen met een 5,6. Klanten zijn het best te spreken over de supermarkten: zij halen een 6,8. Erwin Wijman, marketingdeskundige en schrijver van een boek over klantgerichtheid van bedrijven, kijkt niet op van de resultaten van het onderzoek, dat is uitgevoerd door No Ties/Peil.nl. "Bedrijven bouwen muren om zich heen. Ze willen wel spullen aan je kwijt, maar als de koop eenmaal rond is, willen ze niet meer met je praten. Je ziet het aan mailtjes die worden gestuurd door een 'noreply-emailadres', duurbetaalde 0900-nummers voor de klantenservice, en brieven aan klanten die worden ondertekend met 'Customer Care Center'. Dat komt enorm afstandelijk over. Het prikkeldraad rond bedrijven moet worden opgeruimd."
Als meest onvriendelijke bedrijf wordt KPN het vaakst genoemd, gevolgd door UPC, Ziggo, T-Mobile en Vodafone. Het aardigste bedrijf is Bol.com.
.......
Bron: De telegraaf dd.1-11-2010
Het blijkt dus, dat Youp niet helemaal ongelijk heeft met zijn aktie.
Pedro.
Iedereen kan hier waarschijnlijk over meepraten.
Laatst ging mijn wadroger voor de tweede keer stuk tijdens de garantieperiode. Vulde op de site het formulier klacht in. Kreeg ik het antwoord dat ik het formulier "klacht over een ontvangen produkt" moest invullen. Kennelijk teveel moeite om het naar de juiste afdeling door te mailen.
Ach ja en weer een artikeltje waaruit het gelijk van Youp (welke Youp eigenlijk) zou moeten blijken.
De uitslag van een klantvriendelijkheidsonderzoek wordt ook veel beïnvloed door de beleving van de klant en de geluiden die hij hoort van anderen. In de beleving van de meeste mensen is een bedrijf onvriendelijk als het bedrijf niet doet wat de klant wil. Of het bedrijf wel kan doen wat de klant wil (om wat voor reden ook) boeit de gemiddelde klant niet. De tegenwoordige klant is dus per definitie ontevreden en toch gaan ze nog massaal met bedrijven in zee. Waarom? Het mag vooral niets kosten maar wel meer dan 100% service. Tja en dat gaat nu eenmaal niet.
Deze cijfers moet je dus met een korrel zout nemen. En al helemaal omdat er geen journalist is die verstand van statistieken heeft. Was dat wel het geval dan zou 1 onderzoek niet 5 verschillende krantenkoppen op kunnen leveren.
KPN kan je toch niet goedkoop noemen Marcel75, wat een drama is de klantenservice. Ga het niet nog een keer typen wat ik daar meegemaakt heb.
Idem met Unive en Studiefinanciering. Wie heeft mij tot nu toe prettig verrast?
De klantenservice van Kruidvat.
Dirk2,
Wat noem jij goedkoop of duur? Mijn ervaring met klanten is toch vaak dat men alles per definitie (te) duur vindt, nergens geld voor over heeft, maar alles wel meer dan 100% perfect geregeld wil hebben.
Mijn ervaring met Unive en de Stufi zijn overigens tot op dit moment altijd goed geweest. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat mijn laatste ervaringen met StuFi ook al weer zo'n 10 jaar oud zijn. Die met Unive een stuk korter en die waren in mijn ogen zeer goed. Maar ik regel alles ook zoveel mogelijk met het lokale kantoor af. Wellicht dat dat nog verschil uitmaakt.
Ik kijk er overigens van op dat Bol.com zo goed uit dit onderzoek is gekomen. Daar ben ik dus niet zo tevreden over. Regelmatig doosjes die kapot zijn, verkeerde cd's en dvd's ontvangen etc. En levertijden die ruim overschreven worden ook heel normaal bij mijn bestellingen.
Wat ik vooral wil zeggen is dit: mensen zijn snel niet tevreden als een klacht niet volledig gehonoreerd wordt. Of hun klacht niet oplosbaar is om wat voor reden ook, maakt daarvoor niets uit. Maar als ze zelf een oplossing moeten voorstellen, komt dat er vrijwel nooit. En natuurlijk betrekt men een eigen klacht meteen op het hele bedrijf.
Daarnaast is klagen ook makkelijker dan complimenten geven. En klachten blijven in een gesprek meer hangen dan positieve geluiden. Voor iedere klacht heb je dus zo'n 20 complimenten nodig om weer in evenwicht te komen.
Wat noem jij goedkoop of duur? Mijn ervaring met klanten is toch vaak dat men alles per definitie (te) duur vindt, nergens geld voor over heeft, maar alles wel meer dan 100% perfect geregeld wil hebben.
Dit vind ik echt nergens op slaan. Je geeft uit wat je uit te geven hebt. En of iets nou duur of goedkoop is, goede service is belangrijk en goed voor de klantenbinding.
Als zoveel mensen hetzelfde bedrijf noemen dan is dat geen toeval meer Marcel maar een duidelijk signaal dat er iets verkeerd gaat. Ik vind het heel herkenbaar dat ze schrijven over een muur en emails met een noreply-adres.
Het probleem is dat ze de klantenservice door derden laten doen of door mensen die geen passende opleiding hebben gehad.
Hoeveel verschillende bedrijven zullen er zijn die callcentra diensten aanbieden? Een stuk of 5? Overstappen naar een ander bedrijf heeft weinig zin als ze gebruik maken van hetzelfde callcenter.
Sonjaatje,
Ben het deels met je eens. Maar je kunt niet altijd verwachten dat wanneer je steevast voor het goedkoopste product gaat, je wel steevast de duurste service zult krijgen. Het moet immers uit de lengte of de breedte komen. Hiermee zeg ik overigens niet dat goedkopere aanbieders per definitie een slechtere aftersales hebben of duurdere juist betere.
Dirk2,
Grotendeels met je eens, maar ben je dan boos op het callcenter of het echte bedrijf? Ik zou zeggen op het callcenter. Die leidt zijn medewerkers niet op, speelt informatie niet door naar het bedrijf en zal zeker niet terugbellen (is veel te duur). Dat geeft dus al de nodige ruis in een onderzoek.
Daarnaast is het een bekend verschijnsel dat tevreden mensen minder genegen zijn een onderzoek in te vullen en ontevreden mensen dat veel sneller doen. Dat geeft dus een behoorlijk vertekening. Neem vervolgens nog even mee dat positieve Nederlanders hooguit een 7 uitdelen (calvinistisch als we zijn), maar ontevreden Nederlanders wel gewoon een 1 uitdelen.
Je moet ieder onderzoek dus goed lezen inclusief de onderliggende cijfers en achtergronden. Niet zomaar, zoals in de media veel gebeurt, klakkeloos een titel overtikken en alleen maar de conclusie lezen. In ieder onderzoek zit namelijk ruis dat je er niet uit kunt filteren.
En als het ergens niet goed gaat, zal dat moeten veranderen. Zo simpel is dat. Maar dan komt de rekening daarvan wel bij de consument te liggen.
Toch kan ik het wel begrijpen dat de bedrijven zo doen.
Laten we wel wezen, de bedrijven die precies doen wat de wetboek beschrijft worden als oplichters bestempeld, omdat men niet doet wat de consumentenorganisaties zeggen en die consumentenorganisaties bestempelen de bedrijven als oplichters en als fraudeurs.
Vaak kopen consumenten producten met 1 jaar garantie en na het verstrijken van die garantieperiode eisen ze kosteloze reparatie of vervanging en vinden ook dat zij daar recht op hebben, omdat die consumentenorganisaties dat beweren!
Daarbij mag het tegenwoordig niets meer kosten.
Bedrijven die wel de zaken goed voor elkaar hebben, dus goede en snelle klachtenafwikkeling, zijn veel te duur en hebben heden ten dagen geen bestaansrecht.
De meeste helpdesken, klantenservices worden door niet deskundige mensen gedraaid, omdat de wel deskundige mensen veel te duur zijn.
[qoute]Dit vind ik echt nergens op slaan. Je geeft uit wat je uit te geven hebt. En of iets nou duur of goedkoop is, goede service is belangrijk en goed voor de klantenbinding.[/qoute
Goede service en klantenbinding is voor de meeste bedrijven veel te duur, omdat zij moeten meten met bedrijven die dergelijke services niet bieden. En de bedrijven die wel service bieden en klantenbindingen zijn veel te duur in de ogen van de consument.
Dat zijn de keiharde feiten.
Feiten die de consument niet wilt horen, want het ligt toch altijd aan die ondernemer????
Sorry, maar de consument moet nu eerst te raden gaan waarom dat het allemaal zo is.
Het antwoord: de ziekelijke honger naar steeds goedkoper.
Van de week nog bij de wooncorporatie tegen een muur aangelopen met een eenvoudige vraag. Vulde ik thuis een formulier in op de website van de verhuurxder werd alsnog het keurig geregeld door het ingeleende bedrijf dat verantwoordelijk was voor de schade.
Het is vooral een kwestie van mentaliteit, klanten maken geen paarse krokodil.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag corendon dit zomaar doen?
Goedemiddag,
Op 30 april boekten wij een last minute bij Corendon. We kozen een rondreis Spanje, last minute, met vertrekdatum 11 mei. Op 10 en 11 mei was de prijs van deze reis goedkoper: 446 euro pp maar vlucht vanaf Eindhoven. Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, dachten wij. Met de koffers en alle andere extra kosten erbij kwamen we op een bed
...
Lees meer
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.] Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer