Wat moet de verzekering vergoeden
Vijftien jaar geleden reed ik mijn auto total-loss, niet mijn schuld.Naast de autoschade heb ik toen ook een vergoeding geclaimd voor alle uren (30) die ik noodgedwongen heb moeten besteden: wachttijd op de plaats van de botsing tot de politie klaar was met onderzoek, doktersbezoek, ziekenhuisbezoek, leenauto regelen, andere auto kopen, nieuwe parkeervergunning halen, etc. Ik werk als zelfstandige, vandaar. Mijn eigen rechtsbijstandverzekering begon al met die claim te halveren, want dat soort kosten claimen was niet gebruikelijk. Ik heb uiteraard mijn claim gehandhaafd. Uiteindelijk heb ik de helft van het geclaimde bedrag vergoed gekregen, zij het als smartegeld, waar ik heel tevreden mee was, want ik had vanwege het hoge inkomen van de veroorzaker van de botsing mijn uurloon verdubbeld.
Kort geleden heb ik met dezelfde verzekeraar weer iets beleefd dat mij ertoe bracht opnieuw kosten in rekening te brengen vanwege de tijd die ik heb moeten besteden om een aantal door die verzekeraar gemaakte fouten te (doen) herstellen. Men had mij een brief gestuurd waarin werd medegedeeld dat mijn autoverzekering beschouwd werd als zijnde beëindigd en ter onderstreping daarvan werd ook de ruim op tijd betaalde premie over twee! jaar teruggestort op mijn rekening. Geen idee wat hiervan de oorzaak, c.q. de reden was.Omdat ik niet het risico wilde lopen als onverzekerd te worden beschouwd heb ik actie ondernomen, eerst per telefoon, later ook per brief waarbij ik voor alle bestede uren, porto, telefoon en kopieëren een bedrag in rekening heb gebracht. Later bleek ook nog eens dat de verzekeraar verzuimd had aan de RDW door te geven dat ik verzekerd was. Weer moest ik in actie komen, want ik was aangehouden door de politie die mij op onverzekerd rijden dacht te kunnen betrappen.
Men weigerde mij die kosten te vergoeden, onder het motto: dat is heel ongebruikelijk. Dat heb ik bestreden a.d.h.v. wat mij 15 jaar geleden was overkomen en opnieuw heel recent: een kleine botsing heeft me weer ruim twee uur gekost om alles te regelen en de kosten van dat regelen zijn keurig betaald door de verzekering van de tegenpartij nadat ik e.e.a. had gespecificeerd.
Ik vind: wie de fouten maakt moet er voor opdraaien. Uren die besteed moeten worden aan het herstellen van fouten moeten gewoon vergoed worden, zelfs als het vrije tijd betreft. Dat het niet gebruikelijk zou zijn is geen argument want bovenstaand principe moet prevaleren en bovendien is het bij sommige verzekeraars wel gebruikelijk.
Ben benieuwd wat u ervan vind.
Mijn advies: altijd een bedrag claimen voor noodgedwongen bestede tijd, zolang het niet eigen schuld is als er schade is ontstaan.
Volledigheidshalve: bij wijze van hoge uitzondering hoefde ik de ten onrechte teuggestorte premie niet terug te betalen aan de verzekeraar, maar men bleef volhouden dat het ongebruikelijk was en dus niet hoefde.
Fouten worden overal door iedereen gemaakt. De kosten van het herstellen van een fout is iets anders, dan kosten die gemaakt worden tengevolge van een aanrijding, waarbij iemand schuldig is.
De zogenaamde appels en peren vergelijking. Als iedereen een rekening gaat sturen voor het herstellen van een fout, dan heeft Nederland nog een hoop boekhouders nodig.
Ik vind het heel coulant dat de verzekeringsmaatschappij u de ten onrechte terugbetaalde premie liet houden.
Vladja
Beste Hippo,
Alleen al om deze zin "want ik had vanwege het hoge inkomen van de veroorzaker van de botsing mijn uurloon verdubbeld" wordt ik niet goed. Dat u uw uurloon kunstmatig heeft verdubbeld omdat de tegenpartij een goed inkomen heeft. Ik u persoonlijk uit de verzekering zetten als het mogelijk was, wat een misselijke streek..
Ben benieuwd of u uw klanten ook een schadevergoeding geeft als ze even op u moeten wachten, u bent ondernemer en zal ook niet altijd op tijd zijn.
Mastag baalt van dit soort mensen want hij moet meer premie betalen door dit soort gasten.
Beste mastag,
wat ik in mijn verhaal niet vermeldde om het niet al te lang te maken is wat de tegenpartij mij toevoegde op de plaats van de botsing: u hebt veel te hard gereden want ik heb u niet gezien. De waarheid was gans anders. De betreffende persoon zat gewoon een beetje te suffen achter het stuur. Ik had mij bovendien laten vertellen dat verzekeraars doorgaans geneigd zijn sowieso iedere claim aan te vechten, hetgeen ik inderdaad heb moeten ondervinden van die maatschappij. Ik heb dus volkomen terecht mijn uurloon verdubbeld, zodat ik uiteindelijk de volle dertig uur vergoed heb gekregen. Ik heb ze trouwens nog goed weg laten komen, want de auto die ik toen heb verspeeld was een opel commodore station, waarvan er destijds maar heel weinig in nederland rondreden. Ik had natuurlijk kunnen claimen dat ik eenzelfde auto terug had willen hebben, in dezelfde voortreffelijke staat van onderhoud.
En wat die recente fouten betreft: schade die men kan ondervinden bestaat niet alleen uit materiële schade aan voorwerpen o.i.d., maar ook uit gemiste werktijd waarin men een stukje inkomen kan verwerven.
Tenslotte. Als ik een fout maak in het nadeel van mijn klanten, herstel ik die altijd op eigen kosten. Zo hoort het. Sterker nog, ook heb ik al menigmaal extra werk verricht zonder daarvoor een rekening te schrijven als dat nodig was doordat bijv. een gemeente in de fout was gegaan.
De vraag was en is : moet degene die de fout maakt ervoor opdraaien? Ik vind van wel.
Beste vladja,
Ik vergelijk geen appels met peren, hoewel dat op zich een nuttige bezigheid kan zijn, want dan zie je de verschillen en overeenkomsten.
Het zal u wellicht bekend zijn dat verzekeraars zich niet altijd even netjes gedragen, vooral wanneer het op uitkeren van claims aankomt.
Dat rechtvaardigt m.i. om ze altijd tot de orde te roepen als ze (onnodige, zoals in mijn geval) fouten maken en de dfaarmee gepaard gaande kosten te claimen.
Als u een andere mening bent toegedaan en u in het verlengde daarvan graag laat uitkleden, mijn zegen hebt u.
Hippppo,
Ik heb ze trouwens nog goed weg laten komen, want de auto die ik toen heb verspeeld was een opel commodore station, waarvan er destijds maar heel weinig in nederland rondreden. Ik had natuurlijk kunnen claimen dat ik eenzelfde auto terug had willen hebben, in dezelfde voortreffelijke staat van onderhoud.
Je had kunnen claimen wat je wilde. Meer dan de dagwaarde, krijgt je niet. Wat een onzin.
Vladja
Ach vladja,
U mag het onzin vinden, maar de werkelijke schade bestond uit een total-loss verklaarde Opel commodore station. Dat verzekeraars er mee wegkomen om niet meer te vergoeden dan de dagwaarde is natuurlijk ook een misstand, omdat ik met dat bedrag onmogelijk opnieuw zo'n fantastische auto kon aanschaffen.
Verzekeraars hebben gewoon te veel macht en ik probeer daar zo af en toe een beetje aan te morrelen en niet geheel zonder succes. dat zouden meer mensen moeten doen, maar helaas, slechts weinigen laten zich niet zonder meer naar de slachtbank leiden.
Wie zich niet verzet tegen dit soort misstanden moet niet zeuren als hij/zij daardoor getroffen wordt.
Wat in dit land verkeerd geregeld is, is de aansprakelijkheid. Het risico dat verbonden is aan het veroorzaken van schade kan men bij een verzekeraar onderbrengen, omdat het daarmee gemoeide bedrag niet door iedereen is op te brengen, maar de aansprakelijkheid moet m.i. blijven rusten op de persoon die de schade veroorzaakt.
hipppo
Het verdubbelen van jouw uurloon, is een zeer kwalijke zaak. In Nederland zeggen we dan gewoon: deze persoon pleegt fraude en is onbetrouwbaar. Ik wens je toe dat je met zo'n instelling nog eens flink onderuit gaat.
Met vriendelijke groten, ReadAC.
Read,
Verdubbelen van het uurloon is fraude. Vroeg of laat komen fraude plegende personen een keer aan de beurt.
Maar ik denk dat hij met z'n claimcultuur beter past in de USA.
Vladja
Tja wat denk ik er persoonlijk van, het onderste uit de kan willen en dan het lid op de neus krijgen. Je kan ook te veel willen en het geval van vraagsteller komt verdacht veel in die richting. Geleden schade aan de auto en eventueel ziekenhuiskosten zijn gedekt maar onkosten door wachttijden niet, papierwerk en zo meer worden normaliter door een tussenpersoon gedaan u weet wel zo iemand die uw belangen behartigt, als u die tenminste heeft zo niet, moet u voor eigen rekening en verantwoording zelf aan de slag. Zomaar een tip, de maatschappij kan het contract zo maar opzeggen en u op een lijst plaatsen waardoor verzekeren een zeer dure kwestie gaat worden.
Ronny.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Merkkleding besteld, chinees goed gekregen
Via Bertina moda (of Van Dongen mode) een jas besteld van Gant.
Er komt weken later een jas uit China, niet de maat en niet met het Gant-logo.
Geprobeerd terug te sturen en geld terug te krijgen, maar zij sparren met allerlei eigen regeltjes,
Heb gemaild dat dat tegen de Europese regels is, maar niets meer gehoord.
Kunt u mij adviseren?
F. Koot
06 [telefoonnum
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer